• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Valideren beetje vreemd

Status
Niet open voor verdere reacties.

deSmid

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2001
Binnen een werkblad heb ik op een plaats valideren toegepast. Hierbij Validatiecriterium toegepast 'lijst' en verwijs ik naar =gegevens, hier staan de waarden waaruit gekozen kan worden. Tot zover geen probleem. Het gebied 'gegevens' heb ik wat groter ingesteld om later eenvoudig wat gegevens te kunnen toevoegen. Ook dit werkte tot voorkort en nog steeds eigenlijk maar met een beetje hinderlijk foutje (als dit een foutje is tenminste)
De keuze begint nu met een leeg vakje, dus aan het eind van de lijst 'gegevens' en niet vooraan. Het vakje 'lege cellen negeren' staat aangevinkt.

Als ik een nieuw werkblad maak en maak hierin zoals hierboven beschreven, dan werkt het wel. Vul ik de gegevens verder aan, dan is ook mijn keuzelijstje aangepast. Dit werkt dus goed.

In mijn werkblad met dit verschijnsel zijn de lege velden echt leeg. Valideren uitgeschakeld, verwijderd en mijn lijst 'gegevens' verwijderd. Dit alles weer opnieuw gemaakt met nog steeds hetzelfde probleem.

Wie weet raad.

Grt,
deSmid. :(

Ik hou ook lege cellen in de lijst.

Wat je kunt doen is - alle bereiken een naam geven en dit zonder lege cellen maken.
Aanvullen gegevens is laatste cel 1 cel naar beneden zetten (je verlengt hiermee het bereik) vrijkomende cel invullen
mvg Imod

Klopt voor zover om het probleem via wat minder fraaie manier op te lossen. Zelf had ik de lege cellen opgevuld met een punt (.).

Vreemd is het echter dat als ik in een nieuw werkblad begin waarin ik een zelfde lijst met gegevens maak, deze ook dezelfde naam geef en deze via gegevens valideren opvraag, dan werkt het wel goed.

Volgens mij is het probleem ontstaan nadat ik de gegevens in de lijst aan het verschuiven ben geweest of nadat er gesorteerd is. Mijn vraag blijft nog even staan omdat het toch beter is lege velden niet te voorzien van een punt (.) maar gewoon leeg.

Grt,
deSmid.

Een andere oplossing wellicht met een dynamisch naam
De lijst breidt vanzelf uit als er meer in de lijst komt.
geef een bereik een naam en definieer het zo:
=Blad1!$A$1:VERSCHUIVING(Blad1!$A$1;9;AANTALARG(Blad1!$A$1:$B$1)-1)
met Data > valideren verwijs je dan naar de naam van het bereik.

Als dat werkt ben ik daar veel beter mee. Ik ben dan gelijk van het probleem af om van te voren al te moeten bepalen wat ik aan data moet verwachten.

Ik ga dit vanavond uitproberen.
Alvast bedankt.
Grt,
deSmid. :thumb:

En ........... het werkt perfect!

Bedankt. :thumb:

Groet,
deSmid.

Nog even dit, het nut van de functie VERSCHUIVEN is me nog niet echt duidelijk. Misschien valt het kwartje nog eens.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan