• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Valideren en keuzeveld invoegen met voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

TheRebel

Gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2005
Hoi,

Zouden jullie even met mij mee willen kijken. Ik ben een offertesysteempje aan het maken in excel maar ik loop een beetje vast.

Ik wil dat de gebruiker kan kiezen uit een aantal opties, dit is een keuze invoerveld gekoppeld aan een tabelmatrix. Als de waarde in het invoerveld van optie 1 hoger is dan "blanko" moet onder het huidige invoerveld een nieuw invoerveld geplaatst worden.

Probleem 2 is dat ik voor een paar productgroepen te maken heb met een onderverdeling in de productgroep. Aangezien de keuzelijst anders te groot wordt wil ik na het kiezen van een betreffende productgroep rechts naast de keuzelijst een validatievenster openen (of een keuzevak oid. Liefst gewoon de waarden overnemen uit eerste 4 kolommen achter gekozen optie. Dit is makkelijker bij te houden.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen?

Ik heb even een voorbeeld excelletje bijgevoegd in een gekuisde vorm met voor en achternamen (voornaam productgroep) en achternaam (onderverdeling in productgroep).

Ik hoop dat iemand me kan helpen, alvast bedankt!

Pieter

Bijlagen

Bekeken en twijfelachtig bevonden.

Is het in beginsel niet eenvoudiger om een cel te valideren ipv een textvak/besturingselement zoals in jouw geval?

Als ik het goed begrijp bepaalt de keuze die je maakt in optie 1 welke vervolgkeuzes je zien in optie 2. Klopt dat?

Validatie:
Het lijkt mij het handigst als automatisch de cellen uit de matrix die achter de voornaam staan overgenomen worden zoals in mijn voorbeeld met de naam jan.
Het is dan idd mogelijk om een cel te valideren aangezien ik de uitkomst van het tekstvak "1" ergens neer kan laten zetten.
Je zou dus kunnen zeggen dat deze waarde dan bepaald dat de andere cellen uit de matrix dan achter het invoervak (zelfde regel) gekopieerd kunnen worden.

Keuzevak:
Ik kan ook een aantal keuzevakken onder elkaar neerzetten, maar het lijkt mij overzichtelijker dat als je optie 1 gekozen hebt, dat dan het keuzevenster voor optie 2 verschijnt. Dit mag dan exact dezelfde lijst met opties zijn.

Ik begrijp dat het nog wat wazig is, als er vragen zijn beantwoord ik ze graag.

Hoi,

Ik ben net weer thuis en zit nog es wat te puzzelen, maar het valideren heb ik nu opgelost.

Ik heb nu gewoon weer een invoer keuzevak genomen en met een invoerverwijzing naar een aantal cellen. In deze cellen heb ik een HLOOKUP functie gezet die afhankelijk is van de uitkomst van het de eerste keuze. De keuzelijst wordt dus vanzelf ingevuld.

Nu alleen nog een keuzevak die tevoorschijn komt als optie 1 gekozen is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan