• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

valideren

Status
Niet open voor verdere reacties.

mieppie1984

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2008
Hallo,

Ik heb weer bonje met mijn excel (2003).

hier een korte uitleg wat ik gedaan heb en wat ik wil bereiken.
Mijn formule werkt als ie kort is, maar maak ik hem langer dan werkt hij niet meer.
bijgaand ook een voorbeeld bestand met daarin wat ik wil

Ik heb namen gedefinieerd van alle kolommen.
Zo zitten de groepen "wand" gedifinieerd in "wand"
etc.
Dmv valideren wil ik dan dat als je in de ene kolom in blad 1 de productgroep kiest, je alleen een keuzelijstje krijgt met de producten die daar onder vallen.

Dus kies je "2 vloer" zou je in de kolom ernaast alleen "vloer groep 1 en vloer groep 2" als keuze moeten hebben.

De formule werkt dmv deze gedefinieerde namen.
ik gebruik deze formule:

ALS(B3="1 plafonds";plafonds;ALS(B3="2 vloer";vloer;ALS(B3="3 wand";wand;"")))

Als ik dit zo voortzet voor ruim 20 groepen, werkt de formule niet!!!
Ik heb dan meer dan 7x de ALS functie gebruikt.

Bekijk bijlage test producten valideren.xls

hoe kan ik dit oplossen?

Dankjewel!!!

groetjes,
Miranda

Kijk eens naar het voorbeeldbestand dat bij deze uitleg hoort; dan zie je dat je aanpak niet helemaal optimaal is. Door met functies te werken, hoef je geen directe waarden meer in te typen; de opties in je validatielijsten zijn dus onafhankelijk van de hoeveelheid keuzes die je hebt.

Hoi,

Ik heb het voorbeeld even uitgeprobeerd om hem te begrijpen en zelfs hier kom ik al niet uit.
alles exact gedaan zoals uitgelegd, ook op typfouten gecontroleerd en de fomule in valideren voor cel C2 t/m C10 doet het niet.
Heb je nog andere iedeeen om me op weg te helpen?

Miranda,

Bijgaand een voorbeeld met indirect. De namen moet je per kolom definieren en kan niet dynamisch worden. Als je overigens de zoekfunctie had gebruikt, was je een vergelijkbaar bestand wel tegengekomen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan