Valt record in bepaalde week

Status
Niet open voor verdere reacties.

killgore

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2013
Hallo,
Ik heb een access database. Met hierin contactgegevens van mensen(dus ook hun geboortedatum). Nu wil ik een querie maken die filtert op alle mensen die in de huidige week jarig zijn.
hoe doe ik dit?

mvg,
JB

Je moet eerst het weeknummer van de geboortedag berekenen. Dat kun je doen met DatePart in combinatie met DateSerial:
Code:
DatePart("ww";DateSerial(Year(Date());Month([geboortedatum]);Day([geboortedatum]));2;2) AS [Jarig in week]
En je filtert dan met dezelfde functie DatePart op Date:
Code:
DatePart("ww",Date();2;2)

mischien is het een domme vraag, maar hoe verwerk ik jou antwoord in een WHERE clause?

SELECT leden.Voorletters, Leden.Voornaam, Leden.Achternaam, Leden.[Geboorte datum]
FROM leden
WHERE ...
ORDER BY leden.Achternaam

Ik heb de query juist opgeplitst in hapklare brokken die je zo in het queryvenster kunt gebruiken :). Eerste blok Alles voor de AS) zet je in een queryveld, en het onderste codeblok is het criterium. Maar uiteraard mag je de moeilijke variant ook hebben :)
Code:
WHERE DatePart("ww",DateSerial(Year(Date()),Month([geboortedatum]),Day([geboortedatum])),2,2))=DatePart("ww",Date(),2,2)
P.S.
Spaties in veldnamen moet je zoveel mogelijk proberen te vermijden, is alleen maar lastig. En om extra spaties te zetten in woorden die gewoon één woord zijn, tja.... Zou mijn idee niet zijn :)

Laatst bewerkt:
bedankt voor je hulp.

Eind antwoord:
SELECT leden.Voornaam, leden.Achternaam, leden.[Geboortedatum],
FROM leden
WHERE DatePart("ww",DateSerial(Year(Date()),Month([leden.Geboortedatum]),Day([geboortedatum])),2,2)=DatePart("ww",Date(),2,2);

Vraag opgelost (y)

mvg,
JB

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan