• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Valuta koersen

Status
Niet open voor verdere reacties.

BLOB1

Gebruiker
Lid geworden
23 jul 2007
Beste alle,

Ik heb de volgende vraag. Ik heb sinds een maand op mijn werk de verantwoordelijkheid gekregen om iedere werkdag de EUR-USD koers door te sturen. Toen ik dit moest doen, heb ik besloten om naast iedere werkdag de koersen door te sturen ook per maand een overzicht te gaan maken van deze koers.

Nu is het bijna het einde van de maand, maar ik kwam een probleem tegen toen ik de grafiek aan het maken was. Als ik de desbetreffende werkdagen selecteer om in een grafiek te zetten, neemt hij niet alleen deze werkdagen mee maar ook de weekenddagen. Anders gezegd, ik wil een grafiek maken waar alleen de punten in staan van maandag tot en met vrijdag en dat excel niet automatisch een lijn doortrekt naar de volgende maandag en zo dus ook de weekenddagen mee neemt. Is dit mogelijk?

Ik voeg het desbetreffende bestand bij. Zoals je hierin kunt zien hebben de werkdagen allemaal een punt (lijngrafiek met punten) maar de weekend dagen niet.

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Bart

Bijlagen

Bart,

Probeer eens om voor de weekenddagen de waarde #NB me te nemen, in MSO 2000 werkt dit perfect. Voor latere versies lijkt het er op dat ze bij Microsoft hierin zijn doorgeschoten.

Erik

Re:

Beste Erik,

Ik heb de weekend waard nu inderdaad #NB gemaakt, maar nu neemt hij deze waarde ook mee. Is hiervor een aparte manier om deze buiten de selectie te houden?

Bart

Bart,

Zoals ik al aangaf werkt dit in Excel2000 perfect, er ontstaat een leeg gebied in de grafiek. Bij latere versies van Excel hoef dit niet altijd op te gaan. Wat bedoel je trouwens met "nu neemt hij deze waarde ook mee" ? Blijft je grafiek ongewijzigd ?

Erik

En hoe moet de grafiek er dan uitzien?

- op de X-as elke dag, ook weekenddagen (met dan een gat in de grafiek)
- op de X-as geen weekenddagen, de grafiek aansluitend (dus vrijdag en maandag verbonden)
- op de X-as geen weekenddagen, de grafiek niet aansluitend (dus vrijdag en maandag niet verbonden)
- ...

Wigi

Re:

Bart,

Zoals ik al aangaf werkt dit in Excel2000 perfect, er ontstaat een leeg gebied in de grafiek. Bij latere versies van Excel hoef dit niet altijd op te gaan. Wat bedoel je trouwens met "nu neemt hij deze waarde ook mee" ? Blijft je grafiek ongewijzigd ?

Erik

Ja. De grafiek blijft ongewijzigd, alleen de wekeenddagen worden nu vervangen door #NB

En het liefste heb ik dat de grafiek doorloopt van maandag tot en met vrijdag en dat deze vrijdag weer verbonden wordt met de volgende maandag.

Laatst bewerkt:
Re:

Beste alle,

Ik heb er nog even over nagedacht en kwam toen met een oplossing. Hij is welliswaar onorthodox maar hij werkt wel. Ik heb alle datums die ik in mijn grafiek wilde hebbben gekopieerd. Vervolgens heb ik deze datums laten omzetten naar getallen. Deze getallen heb ik als X-as normering gebruikt. Hierdoor liepen alle punten vloeiend door. En als laaste heb ik deze getallen in de grafiek weer terug gezet als datums.

Simpel maar erg effectief!

Bedankt in ieder geval voor jullie hulp,

Bart

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan