van 1 terra naar 310 gig

Status
Niet open voor verdere reacties.

vincent-lamers

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2004
Ik heb Ubuntu versie 12.04 geïnstalleerd op de Windows XP pc van mijn ouders.
De computer was wederom vastgelopen de installatie verliep goed en Ubuntu zag er duidelijk uit. Bij de installatie werd mij de optie geboden om XP door Ubuntu te vervangen. de 2 partities van ieder 500 GB zouden worden verwijderd. Dit is gebeurd. Echter zit ik nu met het volgende probleem.

Van de partities van 500gb is nog maar 310 GB in Ubuntu als te zien waar is de rest gebleven?
Ik heb als "oplossing" Windows XP opnieuw geïnstalleerd omdat hierbij eerst de schijf wordt geformatteerd verwachte ik dat de hele schijf weer beschikbaar kwam.
Deze gedachte kwam echter niet uit, alleen het deel waarop ik Ubuntu geïnstalleerd had werd geformatteerd andere delen waren niet zichtbaar. Nu blijf ik dus ook in Windows XP met een harde schijf van 310 GB over

De schijf demonteren en als slave op een ander PC formatteren gaat niet gezien de aansluitingen van de andere PC te oud zijn.

Ik heb ook TestDisk geprobeerd uit te voeren, alleen kom ik niet uit de "Engelse" handleiding zie http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Overigens zag ik hierbij wel op een gegeven moment de partitie staan, maar wist niet wat ik daarna precies moest doen.
Testdisk is blijkbaar alleen bedoeld om de bestanden op de schijf te herstellen en het gaat er mij alleen om dat de hele schijf herkent wordt van alle gegevens heb ik vooraf een back-up gemaakt.

Waarschijnlijk gewoon anders gepartitioneerd. Linux en xp hebben daar gewoon tools standaard in het OS. DISKPART en drive manager.

Start -> instellingen -> configuratie scherm -> systeembeheer -> computerbeheer -> schijfbeheer en vervolgens de harde schijf bekijken. Als er "zwarte delen" op de schijf zijn aangegeven zijn deze niet gepartitioneerd.

Beste Wampier,

zoals op de foto is te zien
P1020389.jpg
zijn er nergens "zwarte delen"

Laatst bewerkt door een moderator:
Geeft de schijf aan dat die volledig gevuld is? Nergens "gereserveerd" of "ongebruikt" in het balkje achter je schijf? In dat geval zijn er namelijk mogelijk drastischere maatregelen nodig om je schijf weer te herstellen (en zit het probleem waarschijnlijk dieper, in de schijf zelf)

"Herstellen" van bestanden is niet nodig wel van de toegang tot de schijf, als je dat herstel noemt?

Bij het installeren van Ubuntu had ik een uitgebreide mogelijkheid, die door de handleiding werd afgeraden, maar waar wel de 2 partities te zie waren. De andere gekozen, geadviseerde optie was het installeren waarbij de partitie werd verwijderd, in dit geval werd blijkbaar bedoeld verwijderen van de partitie in plaats van verwijderen en samenvoegen tot 1 grote schijf van 1 terabyte, niet echt duidelijk.

Blijkbaar is het andere deel van de schijf dus "verwijderd" "onzichtbaar" gemaakt?

Ik zie nergens een een stukje leeg, er valt niets te schuiven

Welk type schijf is het? welke fabrikant voornamelijk? Veelal levert de maker van de schijven een tool om je schijf te "resetten". Waarschijnlijk is dat het makkelijkste in deze situatie. Er zijn inderdaad geen lege ruimtes te zien en dat wijst er op dat de informatie die de schijf zelf doorgeeft niet juist is.

Kun je dat op deze foto's zien? Zelf werk ik al jaren met een laptop mijn vorige Desktops werkten met jumpers en een grootte stekker
P1020390.jpgP1020391.jpg

Als ik de op de foto inzoom zie ik opeens 320 GB staan, dat begrijp ik niet ik dacht toch echt dat ik eerder in de Windows verkenner 2 partities van 500 gb zag staan?! Dat kan toch niet
Er is maar 1 HDD aanwezig.

Als dat zo is is er dus niets aan de hand en heb ik je voor niets lastig gevallen:o

Sorry, sorry, sorry...........

Laatst bewerkt:
Ach, je bent er zelf een stuk langer mee bezig geweest ;)

Schijf is inderdaad 320 exemplaar. Ik ben ergens ook wel blij hierom, omdat het alternatief dus een serieus vern... "verwarde" schijf is ;)

Dat klopt, blijkbaar was ikzelf een beetje verward.

In ieder geval bedankt voor je hulp

Ik ben Ubuntu nu aan het instellen, installatie was een eitje, ziet er best gelikt uit trouwens, vooral in vergelijking met XP.

Gezien mijn ouders toch de PC alleen voor internet gebruiken is het probleem van het niet compatibel zijn met Windows geen enkel probleem:)

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan