van 2 of... Qry een Resultaat (overzicht) Qry maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

wimski

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2010
Berichten
155
Hallo,
Ik ben een leek in Access, ik heb een Tabel waar ik doormiddel van een Qry de aantallen ga zoeken per OPSTAP (Antwerpen,Gent,…) tot hier toe OK
Maar ik wil nu een Qry maken waar ik het resultaat zie van alle Qry zoals in het voorbeeld in Excel RESULTAAT. Ik heb al geëxperimenteerd met UNION en JOINT mar lukt me niet.
Kan me iemand op weg helpen of heeft iemand een voorbeeld?
Alvast bedankt.
gr
Bekijk bijlage dtbtest1.zip
 

Bijlagen

  • resultaat.xls
    35,5 KB · Weergaven: 24
Je maakt de verkeerde query; je moet een Kruistabel maken.
 
Overigens zou ik al die losse queries vervangen door één parameter query, of beter nog: een formulier waarmee je de plaats kunt selecteren en (da's het mooiste) het resultaat in in een doorlopend formulier kunt bekijken. Jouw oplossing is erg omslachtig een arbeidsintensief.
 
Beste OctaFish,

Zoals ik vermelde ben ik een leek:
Overigens zou ik al die losse queries vervangen door één parameter query => Dit is geen probleem heb het enkel gedaan om het duidelijk te houden.


Je maakt de verkeerde query; je moet een Kruistabel maken. => heb ik nu gedaan is gelukt maar hier kan ik geen parameter gebruiken als in een qry?
Zou een parameter op datum en op vervoer moeten kunnen instellen?
is dat mogelijk?
gr
 
Je kunt wel degelijk parameters gebruiken in een kruistabel, maar je moet ze wel apart vastleggen (knop <Parameters>). Dat ziet er dan zo uit (voorbeeldje op basis van bestemming)
[sql]PARAMETERS [Typ de naam van de verblijfplaats] Text ( 50 );
TRANSFORM Count(d_groepcode) AS Aantal_d_groepcode
SELECT b_adatum, d_groepcode, b_besteming, b_verblijf
FROM TABEL
WHERE (((b_vervoer)="AUTOCAR") AND ((b_verblijf)=[Typ de naam van de verblijfplaats]))
GROUP BY b_adatum, d_groepcode, b_besteming, b_verblijf
ORDER BY b_besteming DESC
PIVOT d_opstap;[/sql]
Het kan nog wat vrolijker als je wilt kunnen selecteren op een deel van een selectieveld, zodat je alleen de beginletters hoeft in te voeren. Maar die variant mag je zelf verzinnen :)
 
Beste Octafish,

Bedankt werkt prima met deze sql:

PARAMETERS [geef datum op] Text ( 255 );
TRANSFORM Count(TABEL.b_dagboek) AS AantalVanb_dagboek
SELECT TABEL.b_adatum, TABEL.d_busnr, TABEL.gr_code, TABEL.b_bestem, TABEL.b_verblijf, Count(TABEL.b_dagboek) AS [Totaal b_dagboek]
FROM TABEL
WHERE (((TABEL.b_vervoer)="autocar") AND ((TABEL.b_adatum)=[geef datum op]))
GROUP BY TABEL.b_adatum, TABEL.d_busnr, TABEL.gr_code, TABEL.b_bestem, TABEL.b_verblijf, TABEL.b_adatum, TABEL.b_vervoer
ORDER BY TABEL.b_bestem, TABEL.b_adatum
PIVOT TABEL.d_opstap;

Ben nu even verder maar kom op een nieuw probleem, weet nu niet of ik een nieuwe vraag moet aanmaken of dat ik hier verder kan gaan, het gaat om het volgende.

In de tabel heb ik een kolom “TABEL.d_busnr” bij een gewone qry kan ik hier in deze kolom in een cel een cijfer(waarde) invullen wat dan vervolgens in de tabel wordt opgenomen en aangepast.
In u Qyr Kruistabel heb ik deze kolom ook bijgevoegd maar in deze Qry Kruistabel lukt me dat niet, ik begrijp wel ergens waarom maar is dit te omzeilen?

Prettige feestdagen nog.
Gr
Wimski
 
Beste OctaFish

Heb el eens geprobeerd in de tabel de kolom met datum te wijzigen in Gegevenstype naar Datum/Tijd.
En in Notaie "Korte datumnotatie" geselecteerd maar krijg dan deze foutmelding

Deze expressie is niet correct getypt of te complex voor evaluatie. Een numerieke expressie kan bijvoorbeeld te veel gecompliceerde elementen bevatten. Probeer de expressie te vereenvoudigen door verschillende delen van de exprssie toe te wijzen aan variabelen.

Bij tekst werkt alles normaal daarmee.
(opgelet deze tbel wordt ingelezen vanuit excel)

gr
 
Je werkt rechtstreeks op een Excel tabel? Zou ik te riskant vinden. Al was het maar vanwege het soort problemen dat je nu ervaart met wat toch een standaard datumfilter zou moeten zijn. Mijn imports zet ik dus altijd over naar een vaste Access tabel met de juiste opmaak. Maar als het voor jou werkt, dan werkt het :)
 
Hoe doe je dat "Mijn imports zet ik dus altijd over naar een vaste Access tabel met de juiste opmaak" of waar vind ik dat?
 
Dat is nergens te vinden, maar met simpel nadenken eigenlijk heel simpel. Je hebt dus een Excel tabel die je ofwel importeert, ofwel koppelt. Maakt niet eens zoveel uit. Waar het om gaat, is dat de tabelopmaak van de Excel gegevens voor geen meter deugt: getallen hebben de verkeerde opmaak, datums, etc. Alleen tekstvelden zijn, hoewel die ook een rare opmaak hebben, nog enigszins bruikbaar. Dus wat doe ik in dat soort gevallen? Ik maak eerst een kopie van de tabelstructuur van de Exceltabel. Vervolgens pas ik de velden zodanig aan dat ze overeenkomen met hoe ik het hebben wil. Dus financiële velden Valuta, Aantallen (Lange) Integer, Postcode 10 karakters, datumvelden Datum/Tijd met de juiste opmaak etc. Dat hoef je uiteraard maar één keer te doen.

Vervolgens vul ik de nieuwe tabel vanuit de import tabel met een toevoegquery, waarbij je eventueel nog conversie op de importgegevens toepast. CDate([Datumveld1]) bijvoorbeeld. Ook dat hoef je doorgaans maar één keer te bouwen. In die toevoegquery kun je dan gelijk een check inbouwen dat je gegevens niet dubbel toevoegt. Daarna kun je probleemloos de gegevens opnieuw importeren, en hoef je alleen maar de toevoegquery te draaien om alle gegevens correct in je db te hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan