Van 2 pc's, 1 goede pc maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nino ten voorde

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2007
Ik heb hier 2 oude pc's staan:
Compaq Deskpro 2000
CPU: Intel Pentium I, 200MMX
RAM: 32mb ram(1x32mb), 2 banken vrij
HDD: 3GB
Cdromspeler: Creative 8x Speed
compaq.jpg

Digital Venturis-FX2
CPU: Intel Pentium I, 166mhz
RAM: 32mb ram(2x16mb), 1 banken vrij
HDD: 6GB
Cdromspeler: Mitsumi Quad-speed
34679542.jpg

Deze 2 pc's zijn zwaar verouderd, de Digital Venturis-FX2 loopt, vaak vast, vermoedelijk komt dit door de CPU. Bij het spelen van een lichte game
(bijvoorbeeld Jazz Jackrabbit 2) wil de CPU het spel al niet trekken, en loopt op een willekeurig punt vast. Hier heeft de Compaq Deskpro 2000 geen last van.
En door gebrek aan ruimte gaat er 1 pc weg.
Ik wil nu van die 2 pc's, 1 betere pc maken.
Onderander de 6GB harde schijf en 2x16MB DIMMS van de Digital Venturis-FX2 gebruiken, voor in de Compaq Deskpro 2000.

Maar het probleem is, dat er geen genoeg plaats is voor de Hard-drive, dus moet die andere schijf eruit. En ik heb ergens gelezen dat er BIOS-instellingen op de HDD staat.
Is er een oplossing voor.
-Is het mogelijk dat de BIOS(-stellingen) op de schijf staan?
-Is het een goede combinatie 1x32MB+2x16MB, of kan dit voor (prestatie)problemen zorgen?

Alvast bedankt voor de antwoorden :)

De bios instellingen staan zoiezo niet op de harddisk,
En die combo van geheugen, licht er meer hoeveel GHz ze zijn volgens mij.

Informatie over de DIMMS: PC66(66mhz) SD-ram Unbuffered 168-pins.
De 2 moederborden hebben het zelfde type ramgeheugen.
Moet ik ook het Ram-geheugen/harde schij instellen in de BIOS,
want dit kan een probleem worden, aangezien ik niet in de BIOS-instellingen kan komen.:(

het geheugen word volgens mij vanzelf zichtbaar. HDD moet je misschien wel zichtbaar maken, maar dat weet ik niet zeker. Dat kan je zonder problemen wel eerst ff testen.

anders gewoon ff kijken met welke toets je in de bios komt, waarschijnlijk met del of esc, je hebt wel is andere ook dagt ik

edit: F1 F2 en F10 willen ook wel eens werken volgens mij

Laatst bewerkt:
Het werkgeheugen werkt in de Compaq.:thumb:
Helaas de harde schijf van 6GB niet.
Er stond "No fixed hard drives present"
Wat ik wel vaag vind, want er staat gewoon nog Windows 98 op :confused:
Kan dit te maken hebben met Master en Slave?

Btw, die in de DIGITAL zaten zijn enkel-zijdig geheugen, en die al in de compaq zaten zijn dubbel-zijdig.
Kan dit kwaad?

Laatst bewerkt:
Ze werkte volgens mij allebij als master, omdat die in de andere pc ook je besturingssysteem draaide. Maar misschien als je die hdd erin stopt en overnieuw windows er op installeerd dat die wel werkt. (ik gok maar wat hoor, 'k pruts zelf meest ook maar een beetje )

Edit: als dat geheugen zo werkt kan naar behoren kan het waarschijnlijk geen kwaad. heb liever dat iemand anders hier ook nog op reageerd.

Laatst bewerkt:
Ik heb de jumper van de 6GB HDD wel verplaatst. En precies zo gezet als de jumper van de 3GB hdd, misschien is dit niet zo slim geweest.:confused:

Het geheugen werkt goed, Windows 95 die er al opstond(op de 3GB hdd) draait duidelijk sneller dan daarvoor.
Ik kan heel veel programma's open hebben. En de pc is nog steeds snel. Bij Help > Info in de verkenner, zegt dat er 96% geheugen beschrikbaar is, wanneer de pc net op is gestart.
Hoogwaarschijnlijk klopt dit. Aangezien Windows 95 maar 4MB ram minimaal vereist.

Ik probeer van de week nog wel een keer, als de Jumper weer helemaal naar rechts staat.

Vince14@ FDISK draaide niet, en zei ook dat er geen schijven aanwezig waren.
Nadat ik de 3GB er weer in heb gedaan, draaid alles wel weer als daarvoor.

Als je 2 ide harddisks aan 1 datakabel hebt moet je per harddisk instellen of de harddisk op master of op slave moet werken, ze mogen nooit op de zelfde datakabel op de zelfde manier zitten, dus 1 harddisk (HDD) moet je op master zetten en de 2de op slave.

Delta_Hawk

Ik wil de 3GB helemaal vervangen voor de 6GB.
Als er een enkele schijf in de pc zit, maakt het dan uit of de schijf op master of op slave staat?

nee dan niet, dan mag hij of op master of op slave staan, dat mag dan niks uitmaken, dan kan het er nog mee te maken dat je bios die type gewoon niet herkent, en dat zou je kunnen proberen op te lossen met een bios update. Maar ik moet erbij zeggen dat daar wel risico's aan zitten. Want als het echt per ongeluk helemaal fout gaat dan heb je een probleem, want je moet flashen en als dat fout gaat houd dus in dat je je moederbord kan weggooien.

Dan laat ik het wel gewoon zo zitten zoals het nu zit.
Bedankt voor de informatie :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan