van -20 naar +20

Status
Niet open voor verdere reacties.

harmen__666

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 jul 2002
Beetje vage titel maar goed......

Ik heb een reciever op het oog en ik heb deze laatst al bekeken en beluisterd. Wat ik nou aan de verkoper vergat te vragen is.....

Als je kijkt naar hoe hard of zacht je volume staat dan begint deze bij bv -20db dan loopt ie terug naar 0 en gaat dan verder met +1db +2db +3db etc.....

Wat betekent dit nou, als je over de 0 gaat?

Ben je zeker dat dit het volume is ? Normaal is die aanduiding voor Bass en Treble. Dan is 0 Db flat, -20 decrease en +20 increase. Dus +20 is meer bass en hoge tonen. Dus in het algemeen. -20 is stil en +20 is hard.

Dat is gewoon afhankelijk hoe ze de schaal hebben ingedeeld, zegt alleen maar dat bij 0 dB het nominale vermogen wordt geleverd, b.v. 100watt, hoe meer dB erboven, hoe hoger het muziekvermogen, of maximale vermogen, het verschil ertussen noemen ze ook wel dynamiek, alhoewel dat bij de opname wordt vastgelegd, heeft dat wel uitwerking op de weergave.

Maar verder zegt het niet zoveel, heb hier een versterker met 100watt nominaal vemogen, daar staat de schaal op 0 dB, en loopt door tot +3dB, 175watt, muziekvermogen, daarboven krijg je vervorming en/of gaat de eindtrap clippen.

Daarom wordt altijd aanbevolen om luidspreker te nemen die het maximale muziek vermogen nog kunnen weergeven, de belastbaarheid daarvan, dus volgens voorbeeld, minimaal belastbaar tot 175watt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan