Van 3 kolommen 1 kolom maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jolijn90

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2014
Op het moment creëer ik een database met projecten. Daarbij bereken ik het budget per sector. Soms komt het voor dat een project in drie verschillende sectoren opereert met een verschillend budget per sector. Daarom heb ik 6 verschillende kolommen gemaakt. Kolom1: Sector 1, Kolom2: Budget sector1, Kolom 3: sector 2, Kolom4: budget sector 2, Kolom 5: sector 3, Kolom 6: budget sector 3. Maar nu wil ik wel het totaal berekenen per sector. Ik kan nergens vinden hoe ik deze kolommen kan samenvoegen in bijvoorbeeld een query om de totale kosten per sector te berekenen. Weet iemand hoe je dit moet doen?

Heel slecht idee om dat zo te doen. Maak een aparte tabel voor de budgetten met daarin de velden ProjectID, SectorID en Budget (en wat je nog meer t.a.v. deze gegevens nodig hebt, zoals wellicht een memoveld) en gebruik die (aan de tabel Projecten en Sectoren gekoppelde) tabel om de verschillende records op te slaan. Wat je nu doet is de normalisering van je db (ik ga er voor het gemak van uit dat die verder wél goed genormaliseerd is) naar de gallemiezen helpen.

Ok! Ik heb inderdaad al een aparte tabel voor de budgetten met project ID, SectorID en de budgetten. Maar dan doe ik het inderdaad op die manier, dan zal het wel werken! Bedankt!

Aanvulling (goed dat je die koppeltabel al hebt :thumb:) hierop: als je een overzicht wilt van projecten met hun respectievelijke sectoren, maak je een Kruistabel met Project als Rijkop, Sector als Kolomkop en Budget als waarde met de functie SOM. Een techniek die never nooit niet gaat werken als je niet-genormaliseerd werkt :).

Oké, dankjewel! Dat gaat zeker werken voor overzicht. Het enige probleem heb ik met deze vormgeving is dat als je een formulier aanmaakt per project en je wilt de informatie toevoegen op het formulier in welke sectoren het project opereert en met welk budget (dat je overzichtelijk de details kunt zien van een project), dan geeft ie dat niet weer op 1 formulier, maar dan maakt ie drie formulieren aan (als je drie sectoren hebt). Of moet je het gewoon niet willen om dat soort info op een formulier te hebben? Moet je dan rapporten maken? Zoals je begrepen zal hebben heb ik niet heel veel ervaring met Access... Wel al een heel eind gekomen, maar begrijp nog niet altijd wat het handigst werkt.

... dan geeft ie dat niet weer op 1 formulier, maar dan maakt ie drie formulieren aan (als je drie sectoren hebt).
??? Normaal gesproken heb je een hoofdformulier voor Projecten, en een doorlopend subformulier voor Projecten/Sectoren. Daarin wordt een koppeling gelegd tussen de ProjectID,s zodat je per project ziet welke sectoren daaraan zijn verbonden. Kun je ook makkelijk een extra sector met een eigen budget toevoegen. Dus ik snap dit niet helemaal. Zou ik moeten zien.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan