• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Van data naar getallen naar namen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cyndaquil

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 mei 2008
LS,

Ik heb een sheet met data van personen die op een bepaalde datum in dienst komen, altijd per 1e vd maand. Hoe kan ik deze in ranges verdelen van *0-6 maanden in dienst *6-12 maanden in dienst etc.?

Ik wil dus een willekeurige datum kunnen invullen, waarna de formule uitrekent in welke range/periode deze persoon zou vallen...

Zie file:

Thanx!
Gr.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Code:
=GEHEEL((DATUMVERSCHIL(A1;A2;"y")*12+DATUMVERSCHIL(A1;A2;"ym"))/6)*6&" - "&(GEHEEL((DATUMVERSCHIL(A1;A2;"y")*12+DATUMVERSCHIL(A1;A2;"ym"))/6)*6+6&" maand(en)"
Als in :
A1 : de indienstredingsdatum
A2 : de vergelijkingsdatum

Edit : juiste formule geplaatst :o

Laatst bewerkt:
Cyndaquil, Ik neem aan dat je wilt rekenen met het vergelijk van de 'datum in dienst' en de 'huidige datum'. Dat zou dan kunnen met onderstaande formule. Zet deze in cel E3 en copieer verder naar onder. Het celformat (celopmaak) moet op General (algemeen ?) gezet worden
Code:
[English]	=ROUND(DATEDIF(D3;NOW();"m")/12;0)*6&"-"&(ROUND(DATEDIF(D3;NOW();"m")/12;0)*6)+6

[Dutch] 	=AFRONDEN(DATUMVERSCHIL(D3;NU();"m")/12;0)*6&"-"&(AFRONDEN(DATUMVERSCHIL(D3;NU();"m")/12;0)*6)+6

Groet, Leo

EDIT: Ah... Ik zie nu dat GiMe ook een soort gelijk idee had... ;-)

Laatst bewerkt:
Het lukt! Ik met nog wel even uitvogelen hoe de formule precies werkt, maar daar kom ik wel uit. Dank beiden!

Edit: Het is dan
=ROUND(DATEDIF(D3;NOW();"m")/12;0)*12&"-"&(ROUND(DATEDIF(D3;NOW();"m")/12;0)*12)+6

Laatst bewerkt:
Cyndaquil, Oeps... Ik zie dat mijn formule niet altijd de juiste uitkomst geeft...:o:o Als die van GiMe het wel goed doet, moet je daar maar mee verder gaan. (uiteraard probeer ik de mijne nog wel ff goed te krijgen)

Groet, Leo

Cyndaquil, Oeps... Ik zie dat mijn formule niet altijd de juiste uitkomst geeft...:o:o Als die van GiMe het wel goed doet, moet je daar maar mee verder gaan. (uiteraard probeer ik de mijne nog wel ff goed te krijgen)

Groet, Leo
Ik was er ook net achter, zo werkt hij wel:
Code:
=INTEGER(DATUMVERSCHIL(D3;NU();"m")/6)*6&"-"&INTEGER(DATUMVERSCHIL(D3;NU();"m")/6)*6+6
ipv nu() kan je ook voor een datum in een cel kiezen als je wilt.

@Bandito Bob, Dank! Nu kan ik rustig gaan slapen! :thumb: Grappig dat Int een andere uitwerking geeft dan het stoeien met alle Round-versies.

@Cyndaquil, Let op... Je 'edit-oplossing' geeft óók weer niet in alle gevallen de juiste uitkomst! Deze hieronder dus wel! :D
Code:
[English]	=INT(DATEDIF(D3;NOW();"m")/6)*6&"-"&(INT(DATEDIF(D3;NOW();"m")/6)*6)+6

[Dutch] 	=INTEGER(DATUMVERSCHIL(D3;NU();"m")/6)*6&"-"&(INTEGER(DATUMVERSCHIL(D3;NU();"m")/6)*6)+6

Groet, Leo

Ok mannen, het wordt al laat... Toch kom ik er niet geheel uit als niet Excel-expert...

=INT(DATEDIF(D3;NOW();"m")/6)*6&"-"&(INT(DATEDIF(D3;NOW();"m")/6)*6)+6
geeft bv voor de datum 01-02-2004 dan de range 1296-1302, terwijl het 48-54 zou moeten zijn.
De formule telt dan niet vanaf de begindatum in maanden.

Kan iemand mij nog uit de brand helpen ;-)?

Thanx!

probeer het eens als je alle ; vervangt door ,

p.s. ik ga nu slapen, ik lees het morgen wel. Welterusten.

Laatst bewerkt:
Aha, ik zie het al! Verkeerde cel-verwijzing! Alles is gelukt :thumb:, nogmaals hartelijk dank.

Leuk zo'n forum met Excel-kenners! Hier ben ik vaker te vinden, welterusten!!:eek:

Aha, ik zie het al! Verkeerde cel-verwijzing! Alles is gelukt :thumb:, nogmaals hartelijk dank.

Leuk zo'n forum met Excel-kenners! Hier ben ik vaker te vinden, welterusten!!:eek:

Graag de vraag nog op opgelost zetten aub.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan