• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Van datum naar weeknummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

deschrik

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2007
hallo allemaal, ik zit met een probleem.

Ik heb een formule die perfect werkt om van een weeknummer naar een datum te gaan. Deze houdt rekening met schrikkeljaren, en met jaartallen die 53 weken hebben.

Deze formule is als volgt:
Code:
=ALS(((DATUM('42'!$A$2;1;1)-REST(DATUM('42'!$A$2;1;1)-2;7)+(7*(REST(DATUM('42'!$A$2;1;1)-2;7)>3)))-1)+('42'!$B$2*7)-6=DATUM('42'!$A$2+1;1;1)-REST(DATUM('42'!$A$2+1;1;1)-2;7)+(7*(REST(DATUM('42'!$A$2+1;1;1)-2;7)>3));NB();((DATUM('42'!$A$2;1;1)-REST(DATUM('42'!$A$2;1;1)-2;7)+7*(REST(DATUM('42'!$A$2;1;1)-2;7)>3)))-1)+('42'!$B$2*7)-7

Nu vroeg ik mij echter af of er ook een soortgelijke formule is, maar die dan juist andersom werkt. Dus die van een opgegeven datum het bijbehorende weeknummer geeft!

Alvast bedankt

uhm..

=weeknummer(A1)

als de celwaarde (datumnotatie) is van bijvoorbeeld A1 = 16-1-2008 (oftewel uitgedrukt in een serieel getal; 39463) dan volgt daaruit "3"...

uhm..

=weeknummer(A1)

als de celwaarde (datumnotatie) is van bijvoorbeeld A1 = 16-1-2008 (oftewel uitgedrukt in een serieel getal; 39463) dan volgt daaruit "3"...

Die is niet altijd correct als je werkt met ISO weerknummering. Voor de formule weeknummer is de eerste week van het jaar, de week waar de eerste dag van het jaar in valt. BIj ISO weerknummering is de eerste week van het jaar de week waar de eerste donderdag van het jaar in valt. 2006 was bv. zo'n jaar dat naargelang de methode verschillende weeknummers kreeg, maar dat is niet elk jaar zo. Wij gebruiken, althans ik :), hanteer de ISO weeknummering. Chip Pearson heeft daar een mooie pagina rond geschreven:

http://www.cpearson.com/excel/weeknum.htm

Maar ik ga ervan uit dat een nieuwe week altijd op zondag begint! Dus dan klopt die formule niet.:o

volgens finch wordt de formule dan

=1+INTEGER((A1-DATUM(JAAR(A1+4-WEEKDAG(A1+6));1;5)+WEEKDAG(DATUM(JAAR(A1+4-WEEKDAG(A1+6));1;3)))/7)

anders

=week(A1;1)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan