van de ene hardeschijf naar de andere

Status
Niet open voor verdere reacties.

xp boy

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2002
Ik heb een maxtor 40 gb in mijn pc zitten en in mijn andere een maxtor 120 nu wil ik ze graag omwisselen maar wil de data die ik heb in de 40 gb niet kwijt is dit mogelijk???
zoja hoe?

Alvast bedankt
Xp Boy

Dat is mogelijk. Je nieuwe HD zet je via de jumper op master, je oude zet je op slave. Installeer nu je os op de nieuwe HD, en copieer dan je data,van je oude HD, naar je nieuwe.

Haha begrijp dat niet echt helemaal:o
wat is een jumper en slave en hoe zet je ze daarop??:D :o

Achteraan je HD, naast de voedingsplug, zie je stekkertjes. ( +/- 1 cm breed) .Op de HD staat bovenaan,waar dit stekkertje moet komen

MA = master.
SLA = slave
CLS = cable select.

en wat bedoel je met os?
en die stekkertje is dat zo'n witte met 4 rondjes??

Geplaatst door xp boy
en wat bedoel je met os?
en die stekkertje is dat zo'n witte met 4 rondjes??

Dat stekkertje me die 4 rondjes, is de voedingsplug. Links naast deze ga je dit vinden. En nog verder links zie je 40 aderigen aansluiting.

OS is operatingsystem (win98,Xp ed).

Vaak zit er een sticker op de schijf van hoe je de jumpers moet zetten, zoals vanzwam aan geeft.

dus als ik die nieuwe heb aangesloten en een os heb geinstalleerd ziet ie automatisch de 40 gb schijf en kan ik alles daarvan over kopieren...?
en als dat gelukt is en de 40gb in de andere pc wil plaatsen moet ik dan de 120gb schijf zo laten hoe die is(de stekkertjes enz.) of moet ik die dan weer omwisselen?

Geplaatst door xp boy
dus als ik die nieuwe heb aangesloten en een os heb geinstalleerd ziet ie automatisch de 40 gb schijf en kan ik alles daarvan over kopieren...?
en als dat gelukt is en de 40gb in de andere pc wil plaatsen moet ik dan de 120gb schijf zo laten hoe die is(de stekkertjes enz.) of moet ik die dan weer omwisselen?

Nog even alles op een rijtje zetten.

Sluit je je 2 Hd's aan zoals aangegeven
In de bios,zet herkenning HD op auto.
Start terug op en installeer OS op nieuwe HD.
Als alles installed is, copieer je gegevens van de oude op de nieuwe HD.
Je kan daarna de oude formateren, zo heb je nog een 2° bij.

Heel erg bedankt ik probeer het morgen gelijk is nu een beetje te laatt...
weltrusten voor straks
en als iets niet lukt laat ik het horen...:D

De makkelijkste weg is een z.g. drive-image te maken van je c: schijf op je nieuwe schijf. Verander je de schijven zoals hierboven aangegeven kan de computer de bootsector niet meer vinden en zal je op moeten starten met de XP-CD.
Joop

Joop... als ik dat bestand open en copy wil maken van de schijf waar moet ik dat bestand dan opslaan?

*edit* als ik die image heb gemaakt hoe zet ik die dan op de andere hardeschijf?

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je daarvoor de nieuwe schijf zal moeten gebruiken. Als je het programma start en kiest voor backup vraagt het waar vandaan en dan waar naar toe. Ik weet niet hoe vol jouw 40 GB is, maar het programma comprimeert ook enigszins. Als je onder de 25 GB blijft kan de drive-image waarschijnlijk wel op diezelfde schijf geplaatst worden. Zorg eerst dat je een schijf cleanup doet met ccleunup (freeware): http://www.ccleaner.com/ en verwijder evt. ruimte in gebruik voor systeemherstel. (systeemherstel uitschakelen en daarna weer inschakelen, dan blijft er maar 1 datum over en bespaart al gauw een GB.)
Joop

van de 40 gigabyte heb ik nog maar 9,3gb over...
dus dat wil niet lukken of ik moet wat dingen verwijderen...
maar snap nog steeds niet hoe ik het dan op de nieuwe schijf kan zetten...:confused: moet ie van te voren aangesloten worden ofzo?

Wel, wat je ook doet, je zal voldoende ruimte moeten hebben om je gegevens naar over te seinen. Ook als je direct wat wil overzetten naar de nieuwe schijf moet dat ding natuurlijk aangesloten zijn. Het aansluiten van een nieuwe schijf kan gedaan worden door er een slave van te maken. Tegelijkertijd zal je er voor moeten zorgen dat er tenminste een partitie op staat en dat deze ook geformatteerd is. Leuk weekend klusje...
Joop

oke dus als eerste sluit ik die 120 gb schijf aan bij de 40 gb schijf als slave...
daarna laat ik dat programmatje draaien...
en laat ik al die bestanden die die programmatje maakt overzetten naar de 120gb schijf en pak die bestanden dan uit...

of is het niet zo??:8-0: ben effe in de war:confused:

Dat zou een perfecte oplossing zijn, maar je moet van je 40 GB opstarten. Immers daar staan al je bootgegevens op. Dus je moet de 120 GB slave maken. Tenminste 1 partitie daarop maken met fdisk en die partitie formatteren. Dan kan je die drive image maken op de 120 GB. Dan kies je met snapshot voor het terugzetten van de immage maar nu naar de 120GB schijf. Daarop moet je de 40 GB slave maken en kan je van de 120 GB de master maken. Omdat de drive image van de 40 GB nu is geinstalleerd op de 120 GB zal deze precies zo opstarten als er eerst met je 40 GB gedaan werd. Als alles goed werkt kan je de 40 GB leeg maken en daarop de drive image backup overzetten. Die kan je dan van je 120 GB verwijderen. Wijs is om op de 120 GB een extra partitie te maken voor al je gegevens, zodat deze niet voortdurend mee moeten worden genomen bij een evt. nieuwe image.
Joop

Zeker leuk weekend klusje ga er morgen gelijk mee beginnen
Bedankt:thumb:

Sorry maar ik moet jullie weer lastig vallen... maar ik kan nergens op mijn harde schijf zien dat van master of slave hoe ik dat kan instellen...
heb een seagate Barracuda 7200.7

*edit* ik heb deze site bij google gevonden...
http://support1.packardbell-europe...._Alpine&PibItemParent=platform_danube_imedia#

daar zie ik dat van die jumpersettings maar ik zie dat bij slave geen soort omhulsel om zit(zoals bij dat middelste plaatje zit wel)... moet ik daar gewoon kabel in doen of moet dat omhulsel eruit?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan