Van Draadinternet naar Draadloos.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Grtishere

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2009
Hallo,

Aangezien ik een laptop aan ga schaffen wil ik weten of het mogelijk is om van draadvol internet over te stappen op draadloos internet. Dit zonder het abonnement te verwisselen etc.

Ik heb wel een modem/router waar ik internetkabeltjes in heb naar mn PC's. Nu wil ik met hetzelfde abbenoment draadloos hebben voor mijn laptop. Hoeveel gaat me dat kosten?

voor zover ik weet, hoef je je abonnement helemaal niet te wijzigen. Je laptop moet wifi ondersteunen én je hebt n goede router nodig.

p.s. Belkin raad ik sterk af, ikzelf heb daar veel problemen mee gehad (onstabiele verbinding e.d.)

Maak eerst even duidelijk wat je met draadloos internet bedoeld:

Via WiFi naar je eigen kabelmodem of via willekeurige (nou ja) access points overall in het land.

In 1e geval:

is je modem voorzien van WiFi (tegenwoordig de meeste wel, maar niet allemaal)
Zo nee: extra access point kopen en installeren .
Zoals anderen al aangeaven: Je Laptop moet een Wifi adapter hebben. Zo niet: kopen.

In 2e geval:
Een abonnement bij een provider nemen OF een gratis access point opzoeken. Die komen er nou niet zo snel bij behalve in sommige steden... Hoe het dan exact gaat: daarin heb ik me nooit verdiept.

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik heb.. het is een modem van ongeveer 8 jaar oud. Er kunnen maximaal 4 internetkabeltjes op. Ik moet mijn laptop nog kopen.. bij de ALDI waren ze uitverkocht.

De laptop die ik nu ga kopen heeft Wireless LAN, moet ik dan alleen een router kopen? En hoeveel gaat me dat ongeveer kosten en kan je die net als een modem aansluiten op de telefoonlijn?

Wanner je nu een nieuwe laptop koopt heeft deze standaard wifi aan boord, zeker in 99,9 vd 100 gevallen. Dat is mooi. Wat je nu nog moet hebben is een wifi router. Kost een eurootje of 30. Je abbo bij om het even welke provider doet niet ter zake tenzij je een inbel-abbo hebt, maar ik acht de kans klein...

Terug naar je wifi, koop een wifi router, haal je modem van de stroom af, plug de meegeleverde utp-kabel in in de uitgang van je modem en in de WAN-poort (ingang) van je router.

Modem onder stroom zetten, minuutje wachten, router onder stroom zetten, minuutje wachten, laptop kopen, terug naar huis, laptop onder stroom zetten.

Je zult nu van je laptop een melding krijgen dat er draadloze netwerken zijn gevonden. Klik op die melding en maak verbinding met je router. Het kan eigenlijk niet fout gaan.

Wat wel belangrijk is is om je wifi verbinding (het radio signaal van je router zeg maar) te beveiligen.Daarmee voorkom je dat al je buren gratiezz op jouw abbo gaan meeliften, dat moet je niet willen...

Het beveiligen van je wifi verbinding klinkt moeilijker dan het is. Lees dit even door, beter dan hier wordt het niet uitgelegd en het scheeld mij een hoop typwerk.

Oh, ja! Welkom op Helpmij :)

Laatst bewerkt:
Hartstikke bedankt!! Ik ben blij dat je me hebt kunnen helpen.
Ik ga dit uitproberen zodra ik mijn ouders zo ver heb gekregen me voor te schieten :P
Dus ik kan het draadinternet gewoon houden voor mijn PC's en ondertussen draadloos gaan met mijn laptop?
En de buren kunnen waarschijnlijk tog niet meeliften :P Binnen een omtrek van 500 meter is er geen buur te zien :)

Dus ik kan het draadinternet gewoon houden voor mijn PC's en ondertussen draadloos gaan met mijn laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan