van dual boot naar single boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

kruimeltje

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2001
Hoi, ff een vraag.

Ik heb een computer met 2 harde schijven van 80 Gb. Op de eerste schijf staat windows xp pro, en op de 2e schijf Suse 10.0 . Ben met Suse zeer tevreden, en kan er ook alles mee wat ik met windows ook kan. Kortom, ik wil alleen maar Suse op mijn pc. Moet ik nu Suse opnieuw installeren op de C schijf, en zodoende de windows schijf overschrijven, of kan ik vanuit Suse de Windowsschijf leeghalen en hem als data-schijf gebruiken (NTFS)??. Het mooiste zou natuurlijk zijn om alles leeg te halen, maar wat is dan de ideale partitionering (ik heb dus 2 fysieke harde schijven van 80 Gb), voor /root , /home, etc..

Alvast bedankt voor de info

Kruimeltje

Als ik goed lees wil je geen XP meer!
Zou ik lekker overnieuw beginnen,is alles ook weer schoon

Je kan de windows schijf formateren.
Met het commando mkreiserfs /dev/hda1 let op je moet er zeker van zijn dat /dev/hda1 je windows partitie is. doe eerst eens cfdisk /dev/hda dan kan je zien of dit echt je windows paritie is. NTFS is zeker windows.
Linux kan trouwens niet zo geod om met ntfs, hij kan er alleen van lezen, schrijven is nog in beta fase.
Maar ik vraag mij eigenlijk af of er geen simpele manieer is via yast. Ik gebruik zelf geen suse.
Ik vind het wel schoon om iemand te zien die volledig naar linux gaat, ik doe het zelf nog niet omdat ik om op mijn hd van het school te geraken ie nodig heb. En ik speel nog graag games zonder cedega aan te kopen.

Laatst bewerkt:
formateren

Als ik het goed begrijp kan ik dus mijn c schijf formateren, en hem dan als data schijf voor mijn bestaande suse installatie gebruiken, waarbij het dan niet uitmaakt dat het enige besturingssysteem op de d schijf staat? Owja, en hoe zit het dan met de bootloader (lilo), deze staat ergens in de MBR van de c-schijf. Als ik dan mijn c schijf formateer, kan ik dan nog wel opstarten in suse, of moet ik eerst de bootloader verwijderen (geen bootloader gebruiken dus), en dan formateren???

Groetjes,

Kruimeltje

Schijf moet je formateren in linux he. Zoals ik dus al gezegt heb met mkreiserfs /dev/hda1 (voor dit commando als root uit) Zo verlies je je bootloader niet Het is overigens geen probleem om linux op de d schijf als enige besturingsysteem te hebben staan.
Als windows inderdaad op je eerste harde schijf staat dan is dit je windows paritie.
Als je wil dat windows niet meer in je bootloader staat moet je gewoon dat lijntje verwijderen uit de config van je bootloader.

bedankt

Bedankt voor de snelle reacties, ik weet nu wat me te doen staat.

Groetjes, Kruimeltje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan