van een html bestand een samenvoegbestand maken voor Word 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.

aromijn99

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2013
Hoi,

Is het mogelijk om eenvoudig (het moet veelvuldig gebruikt worden) een bestand wat er uit ziet als dit:
Het bovenste stuk zo:

Code:
<?xml version="1.0"?>
<!--Sdu uitgevers samenvoegbestand-->
<ksumerge>
 <record>
  <AdvoBarNr>A89123</AdvoBarNr>
  <AdvoBtwNr></AdvoBtwNr>
  <AdvoCode>AD</AdvoCode>
  <AdvoFax></AdvoFax>

dan volgen nog vele andere codes die wisselend zijn maar allemaal tussen <xxx> en </xxx> behalve (daar heb je het probleem) het einde:

Code:
<Incassoregels>
   <regel>
    <facnr></facnr>
    <tekst></tekst>
    <dat></dat>
    <val></val>
    <hfd></hfd>
    <rente></rente>
    <vdat></vdat>
    <kost></kost>
    <btw></btw>
   </regel>
  </Incassoregels>
 </record>
</ksumerge>

of gewoon alleen:

Code:
 </record>
</ksumerge>

om te zetten in Word zodat het gebruikt kan worden als samenvoegbestand? Misschien een macro? Misschien kan er in de macro gekeken worden of er incassoregels zijn zoniet dan..zowel dan...

Het bestand komt namelijk uit een programma wat niet is te wijzigen, dus we moeten het er mee doen. Maar als ik het zou kunnen gebruiken als samenvoegbestand in Word dan zijn er weer vele mogelijkheden.

Is er hoop?

Groetjes, Astrid

De data is geen HTML maar XML. Welke informatie ben je specifiek naar op zoek?

Office ondersteund trouwens standaard XML als een gegevensbron dus mogelijk kun je het al als invoer voor een samenvoegbestand gebruiken

De data is geen HTML maar XML.

Je sorry, foute titel, je hebt gelijk

Office ondersteund trouwens standaard XML als een gegevensbron dus mogelijk kun je het al als invoer voor een samenvoegbestand gebruiken

Er zou iets met het uitvoerbestand moeten gebeuren wil ik hem kunnen gebruiken met samenvoegen. Als ik het bestand sowieso open in Word, dan neemt hij de codes niet mee, alleen de gegevens. Nu open ik hem in kladblok en kopieer en plak de inhoud naar Word. Maar dan kom ik eerlijk gezegd nog nergens...:confused:

Ik wil dus in Word 2010 bijvoorbeeld een brief maken via Verzendlijsten. Het gaat altijd maar om één brief tegelijk. Waarvan ik gegevens nodig heb uit het uitvoer bestand dat nu dus XML nog is (zijn dus gegevens maar voor één brief).
Ik kan wel gegevens halen uit een Word tabel, Excel bestand of Access bestand. Maar met dit XML bestand kan ik niet werken....

Snap je wampier?

Bedankt alvast voor het meedenken.

Groetjes, Astrid

Probeer dit eens:

Open excel.
"Gegevens" tab op de ribbon -> externe gegevens ophalen -> van andere bronnen -> van xml-gegevensimport

Dan je file binnenhalen. Indien dit wat nuttigs oplevert kun je misschien daarmee verder. Anders hebben we een geldig bestand nodig om verder naar te kijken.

Beste Wampier,

Hartelijk dank voor het antwoord, excuses voor de late reactie. Helaas werkt het niet om deze in Excel in te lezen via xml-gegevensimport. Ik denk niet dat het gaat lukken, zeker niet omdat het einde van het bestand ook diverse regels kunnen bevatten van een incasso. Zou helemaal niet weten hoe je dit zou moeten oplossen. Om je toch nog een voorbeeld te geven (verwacht niet dat je er nog wat mee gaat doen hoor) deze twee bestanden. De ene is het xml-bestand en de andere wat bruikbaar zou kunnen zijn in Excel (eerste deel alleen).

Oja, het xml bestand lukt mij niet om hier te uploaden dus heb ik het maar bewaard als txt...

Groetjes, Astrid

Bijlagen

Gelukkig zijn er meer mensen die op het forum kijken, en ben je dus niet afhankelijk van 'eerste komt, eerste maalt' :) Ik zal eens kijken of er wat mee te doen is.

Wat je even nog vergeet te melden is welke informatie nu pertinent nodig is. Indien ik de XML in excel importeer zie ik inderdaad dezelfde informatie die je in bijgevoegd excel file hebt. Dus importeren lukt in principe wel.

Kun je ook aangeven wat je nu daaruit nodig hebt?

*edit* om dat verder te verduidelijken:

Als je eenmaal xml hebt geïmporteerd kun je hier een "template" van maken. In dit template kun je de zaken die je telkens terug wil importeren aangeven. Vervolgens kun je het template laden en hier excel mee vullen. Eventueel kun je zelfs een gesimplificeerd xml bestand met alleen pertinente gegevens weer exporteren.

Hier bijvoorbeeld een export van alleen de eerste "advo" regels:

[xml]
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="yes"?>
<ksumerge xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
<record>
<AdvoBarNr>A89123</AdvoBarNr>
<AdvoCode>AD</AdvoCode>
<AdvoMail>a.vocaat@ksu.nl</AdvoMail>
<AdvoNaam>mr. A. Vocaat</AdvoNaam>
<AdvoTel1>020 4568812</AdvoTel1>
</record>
</ksumerge>
[/xml]

Laatst bewerkt:
Het bestand wordt gegenereerd door een ander programma en heeft dus telkens andere velden. Er zijn een paar honderd bestanden beschikbaar. Ieder soort brief heeft zijn eigen lijst met velden, waarvan sommigen zijn ingevuld en sommigen niet. Daarom lijkt het mij steeds meer een mission impossible..
Het programma wat ik bedoel is van de SDU: https://www.sdu.nl/legal-eagle?gclid=CLytgp_24L4CFcPMtAodBG4Avg

Zij geven wel sjablonen erbij maar die vind ik beperkt. Ik zou liever zien dat er uit Legal Eagle een bestand met gegevens kwam dat je vervolgens gewoon kan gebruiken voor het zelf samenvoegen met Word. Ik heb het geprobeerd met de Legal Eagle proefversie (1 maand geldig volgens mij) maar het is niet gelukt. Ook niet met de pdf hulp bestanden van Legal Eagle.

Maar ik wil je niet te lang met deze vraag vermoeien want volgens mij moet ik roeien met de riemen die ik heb en is mijn wens niet te vullen...
Alvast bedankt voor het proberen. Mocht je het leuk vinden en het lukken, dan hou ik mij aanbevolen.

Oja, het gaat om Legal Eagle zonder boekhoudprogramma...
Maar nogmaals...alleen als je het leuk vindt anders kun je misschien beter anderen gaan helpen met normale vragen...;)

Het is helemaal niet zo moeilijk om het helemaal binnen Word af te handelen, en je xml bestand in te lezen. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat via Excel zou moeten. Kwestie van je Word document opmaken met de velden die je wilt gebruiken waarbij je de veldnamen uit je xml bestand declareert als DocVariable. Bladwijzer mag ook, want het gaat vermoedelijk toch alleen maar om de gegevens in het document te zetten. Vervolgens Open je met VBA het xml document, en vul je ofwel de Docvariables, ofwel zet je de inhoud bij de verschillende bladwijzers. Waar je dus op moet letten is dat de velden in je document dezelfde uniforme naamgeving hebben als de xml velden die je wilt uitlezen.
Om dat te maken hebben we ook een Word documentje nodig, want aan een Excel bestand (het is tenslotte een Word vraag) heb ik weinig.

@octafish, eigenlijk een beetje dezelfde vraag die ik had: welke velden zijn nodig

Excel is in principe niet nodig, maar als het om 100'en brieven gaat, heeft excel wel een bulk import voor XML en word (via VBA) niet. In dat geval moet je een word template met VBA vermenigvuldigen waar je in excel een enkele import kunt doen van 100 XML files en die via normale mailmerge kunt inlezen.

Overigens was mijn originele voorstel voor excel gebaseerd op het feit dat we geen originele XML beschikbaar zouden hebben vanwege mogelijke privacybezwaren e.d. en het via een omweg zou moeten.

Ik was van mening dat het steeds om een andere set data gaat, en dat de brieven dus specifiek gemaakt moeten worden voor een bepaald soort export.
Ieder soort brief heeft zijn eigen lijst met velden, waarvan sommigen zijn ingevuld en sommigen niet.
Daarnaast gaat het steeds maar om de inhoud van één brief, wat importeren in Excel ook nogal overbodig maakt in mijn ogen.
Het gaat altijd maar om één brief tegelijk. Waarvan ik gegevens nodig heb uit het uitvoer bestand dat nu dus XML nog is (zijn dus gegevens maar voor één brief).
Kortom: ik denk dat Astrid een aantal (100+?) standaardbrieven heeft, die steeds gevuld worden met een wisselend gegevensbestand dat in XML format is. En die constructie kun je prima in Word inlezen. Maar ik wacht nog steeds op een goed voorbeeldje...

Hallo allemaal,

Ik zie dat jullie toch nog verder zijn gegaan. Sorry, dat ik (weer) zo laat reageer. Mijn proefversie is inmiddels verlopen en mijn opdrachtgever laat op zich wachten (andere prioriteiten). Vandaar dat ik er niet meer in ben verder gegaan. Zodra ik er weer in duik zal ik nog eens een poging wagen en een beter bestand opgeven.
Tot dan...héél erg bedankt voor jullie inzet en misschien tot later..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan