• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Van excel een programma maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jay305

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2018
Goedendag,
Ik heb een bestand waarin mijn collega's hun overdrachten zetten, alleen crasht dit weleens doordat het teveel werk is voor de server.
Dus wil ik iets maken dat minder zwaar is voor de server en ook lichter voor excel.
Nu ben ik opzoek naar een manier om het invoeren en terugzoeken van storingen via een ander programma te doen maar de informatie wel op excel te houden.
Iemand die suggesties heeft via wat ik dit het beste kan doen, zelf heb ik gezocht maar geen volledig antwoord als oplossing.

zoiets kan moeilijk te zwaar zijn voor excel of de server, het probleem zit altijd tussen het scherm en de bureaustoel.
Dus wat houden die overdrachten precies in ?
Kan je daar een voorbeeldje van posten, want anders blijft het blind gokken.
En wat moet er na een overdracht gebeuren ?
Zit je daar dan niet plots met een kringverwijzing ipv. een overbelasting van je server ?

Ik zal wat screenshots nemen zodat je het kan zien aangezien het bestand te groot is om het hier te uploaden.
Wat er gebeurt is:
mijn collega's voeren via een userform hun storingen in.
Userform storingen.jpg
Hierna komt dit in het werkblad dat je hebt gekozen om het in te voegen.
Werkblad.jpg
Aan het einde van de dag gaan we naar het verzamelblad en door het drukken op de update knop filtert hij van de gehele dag alles wat er is gebeurt.
met de knop versturen maakt hij een pdf die je vervolgens kunt versturen via een mail body die hij automatisch opstelt.
Verzamelblad dag overdracht.jpg

het mooiste zou ik ook vinden om dit via bijv. HTML of iets dergelijks te maken zodat het minder "storingsgevoelig" zou zijn.
we hebben namelijk nu wanneer je een storing invult en hem dus in wil voegen met de knop het gehele excel bestand stopt en vervolgens de melding krijgt "Excel werkt niet meer".

Er is iets meer aan de hand, maar dat kan je niet afleiden uit die screenshots, daarvoor moet je in het programma zelf duiken en het aan de lijve ondervinden.
HTML heeft hierbij niets te maken.

Dit al zeker een hele boel uren/dagen gedaan. Het probleem komt de ene week wel voor en de andere keer weer niet.
we werken hier via een serverbased windows en Dacht ik dat het aan het werkgeheugen van het bestand zou liggen.

Aan de basisopzet valt al veel te vebeteren. Je hebt nl. maar 1 werkblad nodig om alle storingen als database op te slaan: werkbladen per dag en verzamelbladen zijn overbodig.
Leg bovendien de prioriteit bij funktionaliteit in plaats van bij grafische vormgeving: Excel is geen grafisch programma.
Hoe 'kaler' het programma hoe prettiger je ermee op den duur kunt werken.
Het aantal keuzen in het beginscherm lijkt me ook nogal groot.

Laatst bewerkt:
Als ERP software developer de volgende opmerking:

Het voorstel om van dit Excel voorbeeld een programma van te maken, klinkt heel logisch.
Excel is niet het optimale middel om als database opslag met een front-end oplossing te gebruiken.
Hier zijn betere oplossingen voor.
Er zijn vast wel kant en klare software oplossingen te vinden voor het bijhouden van gegevens betreffende statussen van werkprocessen.
Dit wiel is vast wel eens uitgevonden door andere bedrijven.
Wil je een op maat gemaakte oplossing dat zou je hiervoor een programmeur of extern dienst in kunnen schakelen.
Excel kan je dan prima gebruiken om de resultaten vanuit de database te presenteren.

Laatst bewerkt:
Voor actuele overdrachten, voortgangen van de productie op de drukkerij waar ik werkte maakten wij gebruik van filemaker.
Dit gaat supersnel en stabiel.
Voor iedere gebruiker die de client invoert en toegang heeft kan hier inzicht in hebben, maar kan ook beperkt worden tot invoer/wijziging voor gebruikers die geen invoer/wijzigingsrechten hebben, kan allemaal worden ingesteld.
De database staat dan op de server, en het hoofdprogramma als client geinstalleerd bij de gebruikers.

Is dat dan niet makkelijker en functioneler dan met excel? Je zegt dat excelbestand te groot is om hier te uploaden, geeft ook al aan dat het minder gemakkelijk wordt om het te verwerken.

Overigens hoeft het niet al te veel werk te zijn, alles binnen de officepakketten kunnen onderling worden geconverteerd.
Wellicht het proberen waard in een lokale testomgeving?

Dank jullie wel voor alle reacties!
Ik ga Filemaker even proberen dit lijkt me ook een prima optie.
Inderdaad het bestand is best groot namelijk 35MB.

Ik zie ook de reactie Excel moet functioneel zijn en niet mooi, dat geeft dan ook aan dat ik het verkeerde programma gebruikt voor het verkeerde doeleind.
Ik wil namelijk dat het er mooi uitziet aangezien wat belangrijke managers ook erin kijken. maar goed toch bedankt!

Belangrijke managers zijn overbodig. Goede managers sturen op inhoud en niet op uiterlijk. :d

Mooi is smaak afhankelijk. Een rekenblad hoeft niet mooi maar moet functioneel zijn.

Mooi is smaak afhankelijk. Een rekenblad hoeft niet mooi maar moet functioneel zijn.

Maar dat wil niet zeggen dat het lelijk moet zijn

Maar m.i. dient de functionaliteit het uitgangspunt te zijn

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan