Van FAT32 naar NTFS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Referer

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2005
Ik heb de voordelen gelezen van NTFS ten opzcihte van FAT32.
Ik heb een bestruringssysteem: windows XP. Ik heb een 80GB schijf van Maxtor, 12 GB vrij.

Heeft iemand argumenten om dit niet te doen? Ik heb maar een besturingssysteem dus dat zou geem probleem moeten vormen en ik doe dit vooral omdat het stabieler is en omdat het fragmenteren in mindere mate is.

Ik heb de voordelen gelezen van NTFS ten opzcihte van FAT32.
Ik heb een bestruringssysteem: windows XP. Ik heb een 80GB schijf van Maxtor, 12 GB vrij.

Heeft iemand argumenten om dit niet te doen? Ik heb maar een besturingssysteem dus dat zou geem probleem moeten vormen en ik doe dit vooral omdat het stabieler is en omdat het fragmenteren in mindere mate is.

Zoals je zelf al gelezen en gezegd hebt: wel doen, dat omzetten naar NTFS

Yep, het feit dat jij met XP nog op FAT32 hangt is een uitzonderingsgeval. :thumb:
Besef wel dat je hiervoor moet formatteren hè? Dat houdt in dat je een nieuw bestands-
systeem aanmaakt, in NTFS-formaat dus, en je een complete herinstallatie moet doen.

Wel heb ik onlangs gelezen dat er manieren zijn dit te doen zonder te formatteren, maar
dit schijnt niet echt gewelig te zijn. Daarbij moet je dan geloof ik minstens net zoveel
ruimte beschikbaar als gebruikt hebben, om de data tijdelijk op te slaan. En dat is niet
het geval. Mocht je hulp nodig hebben met het installeren van XP, ik sta voor je klaar.

Yep, het feit dat jij met XP nog op FAT32 hangt is een uitzonderingsgeval. :thumb:
Besef wel dat je hiervoor moet formatteren hè? Dat houdt in dat je een nieuw bestands-
systeem aanmaakt, in NTFS-formaat dus, en je een complete herinstallatie moet doen.

Wel heb ik onlangs gelezen dat er manieren zijn dit te doen zonder te formatteren, maar
dit schijnt niet echt gewelig te zijn. Daarbij moet je dan geloof ik minstens net zoveel
ruimte beschikbaar als gebruikt hebben, om de data tijdelijk op te slaan. En dat is niet
het geval. Mocht je hulp nodig hebben met het installeren van XP, ik sta voor je klaar.

Formatteren en herinstalleren is hiervoor helemaal niet nodig hoor!

Hoewel de kans dat je gegevens verliest of beschadigt door conversie minimaal is, raden we je toch aan een reservekopie te maken van het volume dat je wilt converteren.

Het converteren zelf is niet zo ingewikkeld. Klik op Start en kies vervolgens Uitvoeren. Typ in dat venster "convert stationsletter: /fs:ntfs" (zonder aanhalingstekens). Stationsletter dien je te vervangen door de letter van het te converteren station bijvoorbeeld e (convert e /fs:ntfs). Voorafgaand aan de daadwerkelijke conversie zal Windows slechts nog vragen welke volumenaam je het station wilt geven. Het geven van een volumenaam is overigens optioneel. Je kunt bij deze vraag ook op Enter drukken, zonder een naam in te voeren.

Als je het station wilt converteren waarop je besturingssysteem staat, dan zal Windows vragen om deze taak te plannen wanneer het systeem opnieuw wordt opgestart.

Hoe kan ik een back-up van dat volume maken? Een 2e partitie (D:) aanmaken en daar alles opslaan, dan de C: van FAT32 naar NTFS zetten. Als het gelukt is de 2e partitie verwijderen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan