• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

van getal datum maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvbaal

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Er is een lijst met getallen gemaakt in Excel 2003. Nu is het de bedoeling dat van de getallen data gemaakt worden. De eerste 1 moet vervallen en de datum moet als volgt weergegeven worden dag-maand-jaar. Is dit mogelijk? Weet iemand raad?

Op de bijlage staan enkele getallen die omgezet moeten worden.

Groet
Juul

Bijlagen

Hoi,

Zet in B1 de volgende formule en kopieer die naar beneden:

=DATUM(RECHTS(A1;2);DEEL(A1;4;2);DEEL(A1;2;2))

Je komt mogelijk in de problemen met de 19-de en 20-ste eeuw omdat het jaartal met twee cijfers is aangegeven.

Hartelijk dank voor je reactie.

Helaas ben ik vergeten te laten weten dat de datum in het getal opgebouwd is met eerst een 1 die weggelaten moet worden dan krijg je het jaar, dan de maand en dan de dag.
De uitkomst moet zijn dag-maand-jaar.

Is dit ook mogelijk?

groet
Juul

Hoi,

Jammer dat dat eerste cijfer dan niet wordt gebruikt om aan te geven dat het om 1: 1900-1999 gaat en 2: 2000-2999.

Maar goed, de formule is makkelijk te wijzigen: het derde argument in de functie =DATUM() wordt het eerste en het eerste het derde:

=DATUM(DEEL(A1;2;2);DEEL(A1;4;2);RECHTS(A1;2))

Weet je zeker dat het om deze eeuw gaat, dan kan je formule er zo uit zien:

=DATUM(20&DEEL(A1;2;2);DEEL(A1;4;2);RECHTS(A1;2))

Mocht het jaartal wisselend in 1900 of in 2000 liggen, dan zijn er wellicht nog andere criteria te vinden die in een formule te 'vatten' zijn, maar of dat echt nodig is, horen 'we' .....

Laatst bewerkt:
Ik heb voortgeborduurd op @vanveelen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik heb voortgeborduurd op @vanveelen.

Buhh ....? "Qu'est que tu veut dire" :P

Daar klopt toch echt niets van, en wel om twee redenen want:

=links(a1;4) pakt de eerste vier cijfers van a1 om het jaar te bepalen.

Echter:
- het eerste cijfer heeft geen betekenis, dus moet je buiten beschouwing laten, maar -
- belangrijker: het vierde cijfer is het eerste van de maandaanduiding en heeft niets met het jaar te maken.

Probeer het maar eens uit door in A1 de inhoud te wijzigen van 1101026 in 1100926 .... opeens wordt niet alleen de maand september, maar ook het jaar 2009 i.p.v. 2010 en dat kan toch niet de bedoeling zijn .....

Laatst bewerkt:
Als je er 1000000 af zou trekken en dan dit en misschien kun je het in één formule verwerken, ik probeer mee te denken.
Code:
=DATUM(LINKS(F1;2)+2000;DEEL(F1;3;2);DEEL(F1;5;2))
zou gebruiken maar misschien werkt het ook niet.
Met de getallen die ik heb werkt het.

Is er ook een reden waarom je hem op opgelost zet.

Ik heb hem aangevinkt als opgelost omdat ik onderstaande van vanveelen formule gebruik

=DATUM(20&DEEL(A1;2;2);DEEL(A1;4;2);RECHTS(A1;2))

In ieder geval hartelijk dank voor jullie hulp.

groet
Juul

Hoi,

Ok, je zou zelfs van de eeuwaanduiding nog een variabele kunnen maken, afhankelijk van de jaaraanduiding. Bijvoorbeeld wanneer het om iets als een 'datum in diensttreding' zou gaan: onder de 11, dan 20; boven de 50, dan 19 .... zoiets. Maar wellicht is dat bij jou niet van toepassing.

Mooi opgelost, bedankt voor het antwoord.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan