Van handmatige backup naar RAID-1

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Berichten
140
Op dit moment heb ik twee vrijwel identieke harde schijven in mijn pc (allebei Samsung Spinpoint 500 GB). De tweede harde schijf gebruik ik om images te maken van mijn besturingssysteem (Windows 7 RC) partitie en mijn software partitie en om backups te maken van mijn bestanden.

Nu zit ik er over te denken om de schijven in RAID-1 opstelling te plaatsen zodat ik geen handmatige images en backups meer hoef te maken. Is hier een volledig nieuwe installatie van OS en software voor nodig? Daar heb ik nl. niet zo veel trek in. Het zou fijn zijn als je kunt aangeven dat de schijven zich als RAID-1 moeten gedragen en dat de pc alle gegevens van de eerste harde schijf overzet op de tweede en vanaf dat moment in RAID-1 gaat draaien. Is dat mogelijk?

Waar kan ik verder info vinden over hoe ik het hardwarematig moet aanpakken?

Alvast dank voor jullie suggesties
 
Is hier een volledig nieuwe installatie van OS en software voor nodig?
Ja.

En een RAID1 is niet echt bestemd als back-up. Ja; je bouwt redundantie in zodat de één schijf kan crashen maar wanneer je bestanden verwijdert, een virus hebt of je operating system vernagelt doe je dat ook op twee schijven.
 
Laatst bewerkt:
Backup

Als je over wilt naar raid 1 zal je toch echt alles moeten formateren naar mij idee (99 van 100 gevallen).

Je kunt ook eens kijken in je BIOS of dit wordt ondersteund.

Verder zou je ook kunnen kijken naar een NAS zodat je hier alles naar toe kan backupen en deze dan opzetten als RAID 1. Zie Qnap bijvoorbeeld

Deze kun je zelfs ook buiten de deur zetten om zo bij brand alsnog alles te hebben.

Je kunt ook eens kijken naar online backup bij verschillende aanbieders.

Je kunt natuurlijk ook een backup programma aanschaffen zodat elke dag je backup automatisch gaat. Kijk eens naar Backupassist.com

Dennis
 
Dank voor jullie reacties. Misschien is het toch maar beter om e.e.a. zo te laten als het is. Had mij inderdaad geen rekenschap gegeven van het feit dat er bij een virusinfectie of systeemcrash, ik ook alles op de redundante schijf kwijt zou zijn.

Nogmaals dank
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan