Van Laptop hdmi audio naar ingang optisch digitaal 5.1 set?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rickyrones

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 apr 2011
Hallo,

Ik zit met een vraag waar ik maar geen antwoord op kan vinden..
Ik ben opzoek naar een kabel (of een manier) die het geluid van mijn laptop naar mijn dolby surround set overbrengt.
Mijn laptop heeft een hdmi ingang en mijn dolby surround set optisch digitaal.
Ook vroeg ik me af als dit kabeltje er is of ik hiermee dan ook echt in 5.1 geluid krijg..

Ik heb een hp pavilion dv6 (beatsaudio)
Volgens mij deze: http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/HP-Pavilion-DV6-6C10ED,10259,350521,262149.html

Alvast bedankt!

Je kan de HDMI kabel in de versterker doen en dan van de versterker een hdmi kabel naar de TV. op die manier zal de laptop 5.1 geluid doorgeven aan de versterker (die het vervolgens aan de boxen geeft) en zal het beeld naar de TV gaan.

Een andere oplossing (voor als je geen versterker hebt) is een externe geluidskaart met 5.1 surround aansluiting, je sluit dan gewoon je HDMI kabel aan op de TV maar selecteerd in windows audio manager je geluidskaart (en dus je 5.1 surround) als standaard speaker.

Kun je wel proberen,maar wat doet jou vermoeden dat je laptop dolby surround ondersteunt.
Anders kun je de laptop op de tv aansluiten middels hdmi en vandaar weer naar de surround set.
Al dan niet met toslink of coaxiaal met rca plug en toslink/rca converter.

@palomino al sinds HDMI 1.0 zit er 8 kanaals geluid in een HDMI aansluiting (7.1 surround dus). (8 kanaals-LPCM-/19kHz-/24 bit-audio. om precies te zijn)

HDMI 1.0 is het eerste HDMI model dat gelanceerd werd voor het gewone publiek (consumers)

HDMI 1.1 wat ergens in 2004 werd uitgebracht (of was het 2005?... google weet het vast wel) introduceerde dolby digital en DTS tot 8 kanalen (wederom 7.1 surround dus, 7 monitors (of sattelites) + 1 woofer (of sub))

[edit] volgens wikipedia is het idd 2004 dat HDMI 1.1 uitkwam.

ook heb ik op de engelstalige pagina dit lijstje gevonden, wat verder uitsluitsel zal geven:
http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_comparison[/edit]

Laatst bewerkt:
Kan zijn,maar het apparaat wat het signaal verstuurd (de laptop) moet ook 5.1 of 7.1 dolby ondersteunen.

Mijn tv staat niet rechtstreeks in verbinding met mijn dolby surround set. Dit is hoe ik het aangesloten heb: Tv --> hdmi--> ps3 --> optisch digitale kabel ( geen idee hoe je dit noemt) --> dolby surround set. Mijn laptop op mijn tv aansluiten zal dus weinig zin hebben..
In mijn surround set zit geen hdmi aansluiting alleen 2 optische en analoge.
Is het niet mogelijk om mij laptop rechtstreeks (hdmi) te verbinden met de surround set (versterker) naar optisch digitaal?

Bijv. een kabel met aan de ene kant hdmi en andere kant optisch digitaal?

Laatst bewerkt:
Dat kan, dan haal je een hdmi > dvi + spdif kastje (of hdmi > dvi + toslink). Deze zitten echter rond de 150 euro.

een externe 7.1 geluidskaart met digitale uitgang is dan iets goedkoper (rond de 40 euro). Deze plug je gewoon in de USB poort van de laptop en je installeerd de drivers.

de HDMI kabel naar de TV doelde op beeld :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan