Van ME naar XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Forza Utreg

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 aug 2001
Berichten
1.295
Hallo,

Een vriend van mij heeft gevraagd of ik zijn ME machine kan voorzien van XP (legale versie)

Nou dacht ik zelf om een format:c /u te doen maar heb wat tips nodig.
  • Welke opstartdiskette moet ik maken? die van xp of anders...
  • Werkt FDISK in ME hetzelfde als in Windows 98?
Aanvullende tips zijn van harte welkom. Het is namelijk lang geleden dat ik XP heb geinstaleerd en nóg langer geleden dat ik een ME machine "onder handen" heb genomen.

Gr Daan
 
Als je opstart met de XP cd wijst eigenlijk alles vanzelf
 
hangt er vanaf:)

Wil je (waarschijnlijk) alle gegevens van die pc afgooien, zoals je met je format c doet, kan je dit allemaal in de setup van XP zelf doen. Je kan er partities in verwijderen, aanmaken, filesystems kiezen enz. Je moet wel opletten dat je ALS je een upgrade CD hebt de optie I want to choose drive lettering during the setup aanvinkt.

Leg eens uit wat je bedoelt met een opstartdiskette?
 
Geplaatst door arre


Leg eens uit wat je bedoelt met een opstartdiskette?
Ik heb van XP een 6-tal opstart diskettes liggen. Die maak je aan als je XP gaat installeren

Als ik format:c /u wil doen...kan dat ook vanaf de setup van XP? Ik meen mij te herinneren van niet?
 
je kan zelfs in een commandline gaan:) ,maar dat's niet wat ik bedoelde, je kan namelijk in de setup partities verwijderen en een niewe aanmaken (wat basicly hetzelfde is als die formateren want een nieuwe partitie moet geformatieerd worden:p )

Die diskettes weet ik niet:) moet je niet aan mij vragen
 
Diskettes

Heb je alleen nodig als je niet kunt booten van CD.

En zoals al is gezegd in setup kun je partioneren formateren, maar XP setup kent ook quick format.

Die zou ik niet gebruiken, want dat is geen format en dus niet echt safe.

Eric.
 
Geplaatst door arre
je kan zelfs in een commandline gaan:)...
Ehhh...wat bedoel je daar mee?
In XP wordt gevraagd of je wil formateren. Dat wil ik ook , maar ik wil formateren met format:c /u zodat ik zeker weet dat echt alles pleite is.

Bedoel jij dat ik met de setup van XP zelf kan aangeven of ik /u wil doen?

EDIT
@ Eric: kan gewoon vanaf cd booten. Heb dus diskettes niet nodig volgens jou. Mooi..weet ik dat ook weer.
Tnx!
 
Is het niet eerst belangrijk te kijken of de machine het wel aan kan en/of misschien een update nodig heeft ?

Was laatst bezig met een Compaq machine 900Mhz
met maar 64 MB geheugen.
Ik bedoel het moet wel een verbetering zijn (hoewel het als je ME hebt bijna niet slechter kan )


Oja de cd van XP kan je een test doen om te zien of je systeem het aan kan
 
ow je wil echt ALLE data wissen...
1) Dit is praktisch toch niet mogelijk:p
2) Commandline = soort van dos je weet wel
Het kan zijn dat je daar die format kan gebruiken, maar ik raad je aan een dos diskette te gebruiken dit je dat commando toelaat
 
Geplaatst door GTD
Oja de cd van XP kan je een test doen om te zien of je systeem het aan kan
Ik heb XP op mijn oude pc van P3, 450 mhz gehad...was wat traag maar wel mee te werken.. (videokaart was maar 32 mb)

Die tip van jou neem ik iig mee.
Hoe kan ik dat controleren? Gewoon xp cd erin en dan ergens "testen" vinden?

edit
Geplaatst door arre
ow je wil echt ALLE data wissen...
1) Dit is praktisch toch niet mogelijk:p
Dat zei mijn maatje die bij de politie werkt ook al LOL
Geplaatst door arre

2) Commandline = soort van dos je weet wel
Het kan zijn dat je daar die format kan gebruiken, maar ik raad je aan een dos diskette te gebruiken dit je dat commando toelaat
Je hebt gelijk...DOS. Nou weet ik het weer
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik reeds eerder aan gaf

Partitie verwijderen net zo lang tot hij helemaal blanco is.

Dan partitie aanmaken en echt formateren (NTFS) (dus NIET snel formateren, want dat is geen format)

Eric.

P.S. Dacht je nu echt dat de format van setup maar nep is.
 
Re: Zoals ik reeds eerder aan gaf

Geplaatst door Eric_Daleboudt


P.S. Dacht je nu echt dat de format van setup maar nep is.
Ik heb het over format:c /u.
Dat is wat anders als een "gewone" format.
 
totdat hij helemaal blanco is?

Right.
Enfin, formateren is gewoon je schijf indelen om het makkelijk te zeggen, je data wordt niet gewist, maar normaal ook niet meer gelezen, alleen maar overschreven naar mate je je schijf meer en meer gaat vullen

Een partitie wissen is nog minder vernietigend. Een (vaak) enorm stuk van je schijf is nu als 'vrije ongepartitioneerde' ruimte bestempeld. Andere disks volzetten overschrijft deze ruimte ook niet.

Ten laaste zijn harde schijven magnetisch en als je geinstresseerd bent in forenisch onderzoek, tenzij je ze met een gigantische magneet in contact brengt zal ze altijd nog wat data bevatten.
Deal with it
 
Geplaatst door arre
ow je wil echt ALLE data wissen...
1) Dit is praktisch toch niet mogelijk:p

En waarom zou dat onmogelijk zijn?? Praktisch alle fabrikanten van HD's hebben een tooltje om een "Low Level" format te doen. Dit zet je HD terug in de oorsponkelijke staat. Uitgezonderd eventuele "Bad Clusters"
 
Geplaatst door arre
ow je wil echt ALLE data wissen...
1) Dit is praktisch toch niet mogelijk:p
2) Commandline = soort van dos je weet wel
Het kan zijn dat je daar die format kan gebruiken, maar ik raad je aan een dos diskette te gebruiken dit je dat commando toelaat

Ik zit nu op mijn werk en geen xp cd maar in als je xp er indoet terwijl er een OS (windows) opzit kan je in het menu de optie vinden om dit te testen alleen precies kan ik niet zeggen
 
Beste Daan

Als je bang bent dat de politie nog wat op je HDD vind, dan zijn daar programma's voor die hun best doen door meerdere keren te schrijven ook het restant magnetisme te verwijderen. Maar het blijft moeilijk.

Eric.

P.S. Ik weet wel wat /u betekent en denk dat de volledige format van XP ook 00 FF schrijft in het data gebied, maar heb het nog nooit gecontroleerd.

@ v/d zwan,
Klopt wat je zegt van low level, maar in de gap tussen twee sporen kunnen techneuten vaak nog de data terugvinden door vertrooid magnetisme.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan