van NTFS naar FAT formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

WillyB

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2003
Berichten
3
Ik zou een externe draagbare harde schijf van 40 Gb die NTFS is naar FAT moeten formatteren. (Dit zou noodzakelijk zijn om de schijf te kunnen aanspreken.) Dit lukt mij niet.
Het betreft hier een toestelletje, met ingebouwde harde schijf, waarop je de foto's vanaf geheugenkaartje van je fototoestel onderweg kan copiëren, via een sleufje. En dus je geheugenkaartje van je fototoestel kan leegmaken om verder te fotograferen.
Als ik dat toestelletje aansluit op de pc via de USB aansluiting, dan zie ik met verkenner die harde schijf g: (een driver ervoor heb ik geïnstalleerd)
Maar zonder PC, dus het toestelletje op zich, kan niet bij de eigen harde schijf komen omdat deze NTFS geformatteerd is, en dat moet FAT zijn om te kunnen werken. En het is nu juist de bedoeling van het toestelletje omdat onderweg te kunnen gebruiken. Anders kan je net zo goed een laptop meezeulen......dus hoe formateren naar FAT , en met de volle 40 Gb ter beschikking ?

Wat probeerde ik al :

Eerst via verschillende mogelijkheden in windows (win 2000).(Moet later gebruikt worden met WIN98)
Daar kreeg ik steeds na telkens formattering -en lang wachten- iedere keer opnieuw :
"formattering kon niet afgemaakt worden "

Vervolgens via DOS geprobeerd :
poging :
g:/>format g:
Plaats een nieuwe diskette in station G:
en druk op ENTER als u klaar bent..
Het type bestandssysteem is NTFS.
Bezig met het controleren van 38154 MB
Format kan niet worden uitgevoerd omdat het volume wordt gebruikt door een ander proces.
Format kan wel worden uitgevoerd als dit volume eerst wordt ontkoppeld. ALLE GEOPENDE
INGANGEN NAAR DIT VOLUME WORDEN DAN ONGELDIG.
Wilt u een ontkoppeling van dit volume forceren (J/N) j
Volume is ontkoppeld. Alle geopende ingangen naar dit volume zijn nu ongeldig.
Volumenaam (druk op ENTER voor geen volumenaam) ? WBport
Bezig met het maken van bestandssysteemstructuren.
Het formatteren is mislukt.
G:/>

Nog een poging :
format g: /FS:FAT /x :
Plaats een nieuwe diskette in station G:
en druk op ENTER als u klaar bent.
Het type bestandssysteem is NTFS
Het nieuwe bestandssysteem is FAT
Bezig met controleren van 38154 MB
Volume is ontkoppeld. Alle geopende ingangen naar volume zijn nu ongeldig.
boodschap na 100% formatteren :
Het volume is te groot voor FAT16/12

Hier ben ik aan het einde van mijn latijn....wat nu ??
Wie kan mij vertellen hoe ik dit wel klaar kan krijgen ???
Liefst stap voor stap, ben geen computerfreek integendeel.....

Er werd mij al aangeraden om partitionmagic eventueel eens te proberen, maar dat progje heb ik niet en kost 69,95 USD. Vind ik wat veel om dat aan te schaffen om het eens één keer te gebruiken.....
Iemand oplossingen ???
Liefst stap voor stap want ik ken er weinig van............ben al een beetje op leeftijd.....
Bij voorbaat hartelijk dank.
 
Het is me wat onduidelijk wie nou welke letter heeft. Is "G" nou je harde schijf, of is dat het geheugenkaartje? Het lijkt me je harde schijf: maar die is normaal toch C? En wat wil je precies formatteren: is dat de harde schijf van het "toestelletje" of is dat de harde schijf van je eigen PC? Beetje onduidelijk. Als het gaat om de harde schijf van de PC, zou ik eerst de partities verwijderen en dan opnieuw een partitie aanmaken en dan weer formatteren. Let op: je bent daarmee wel alle data kwijt!!!! Uitleg:

http://www.computerhope.com/sfdisk5.htm

Kies voor "Delete Non-DOS Partition".

Groetjes,
Bennie
 
Sorry Bennie als ik wat onduidelijk was.
Ik heb verschillende harde schijven in mijn PC, daar gaat het niet over.
g: is de harde schijf van het toestelletje, dat wil ik formatteren.

Dat probeerde ik te doen aangesloten op een PC met een systeem Win2000. Inmiddels kreeg ik ook volgende antwoord daarover :

"Het heeft Microsoft behaagt om Win2k de mogelijkheid tot formateren in FAT 32 en NTFS te geven. Kies je voor FAT32 dan start de formatering en eindigt met de mededeling, dat die niet kon worden uitgevoerd.
Die idioten bij Microsoft vinden namelijk, dat je boven de 32 GB NTFS moet gebruiken of je dat nu wilt of niet, terwijl FAT 32 tot 2 terabyte kan gaan.
Enige oplossing is:
Hang de schijf aan een Win98 systeem en formateer FAT 32 naar eigen inzicht, Win98 kan dat wel, maar in Win2K is het domweg uitgezet.
FAT 16 kan maar tot 2GB, de limiet voor onze CF kaartjes, daar de kamera's alleen FAT16 kennen.
FAT32 heeft tevens het voordeel, dat je zo'n schijf, indien voorzien van fire wire interface ook op een Mac kan aansluiten, nee zelfs gebruiken.
Partition Magic kan hier ook niet echt veel mee.
Veel programmatuur belooft veel, maar brengt niet wat het belooft.
Ik hoop, dat je een Win98 systeem beschikbaar hebt, dat is namelijk de enige directe uitweg,
Viel zelf ook van mijn stoel af, toen ik ontdekte dat de Microschofjes deze leuke gadget in Win2k hadden ingebouwd."
jacques.

Ik denk dat bovenstaande uitleg klopt. Ik zal dus op zoek moeten gaan naar een PC met OS Win 98 en USB-kaart.
Of is er toch nog een andere mogelijkheid ?
 
Ik heb altijd geleerd dat USB-apparaten onder MS DOS niet aanspreekbaar zijn.:eek: Maar ik begrijp dat dat wel kan? Kan je met MS DOS wel een FDISK draaien van G? Zo ja, dan zou je op die manier (zoals ik eerder heb uitgelegd) verder te werk kunnen gaan. Het probleem is namelijk dat FAT32 geen NTFS kan zien. M.a.w., het zou op een PC met Win98 ook niet kunnen, want Win98 kan niet draaien op een NTFS-partitie.

Groetjes,
Bennie
 
Waar Microsoft denkt een leuke truc te hebben uitgehaald, zijn anderen weer in staat om hun eigen repetoire leuke trucjes aan te vullen. Download het programma H2FORMAT hier: http://ftp.fh-wolfenbuettel.de/links/ct/ctsi/h2format.zip
Dit programma is in staat om ook partities > 32 Gb te formatteren als FAT32 (Zie c't april 2003 blz 113).

Om hiermee te kunnen werken moet de partitie wel ongeformatteerd zijn, anders werkt het niet. Lees hiervoor eerst de (duitse) handleiding.
 
Ik probeerde op verschillende PC's met verschillende OS. Verschillende systemen crashten reeds op de driver die ik moest installeren om de externe harde schijf aan te kunnen spreken. (te kunnen zien)
Uiteindelijk is het mij gelukt om op een systeem met Win98 de externe harde schijf te formatteren.
Dit lukte zonder enig probleem, de installatie van de driver verliep probleemloos, en nadien de formattering verliep ook vlekkeloos, 40 Gb in één keer, zonder partitities. Na de installatie van driver, en het aantikken in verkenner van de externe harde schijf (in mijn geval was dit station j:) gaf win98 de melding schijf is niet geformatteerd, wil je ze niet formatteren ? Ja dus. Verder verliep alles vlekkeloos.
Het lukte mij dus dankzij WIN98 !!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan