van NTFS naar FAT32

Status
Niet open voor verdere reacties.

TeknoBel

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2003
Berichten
108
Hoi,

Momenteel heb ik Windows XP geinstalleerd op NTFS.
Nu wil ik mijn harde schijf opnieuw formatteren met 2 partities. Op één partitie moet XP komen, en op de andere Windows 98.
Best formatteer ik dus met FAT32. Maar wanneer ik mijn XP-CD in leg dan kan ik niet meer kiezen om te formatteren naar FAT32 !!!
Hoe kan ik terug naar FAT32 gaan en er 2 verschillende besturingssystemen op zetten ?
 
het beste kun je opstarten met een CD of opstartdisketten van bv win98.

Daar kun je in de MSdos mode formateren onder FAT32.
 
En windows 98 werkt ook op ntfs.
Dus waarom terug naar fat32 ?:(
 
Hoi,

Geplaatst door Thomas Jan
Start/Uitvoeren: "Convert c: /FS:NTFS"

Daarmee zet je de schijf juist om naar NTFS, en dat is ie al...

Geplaatst door Thomas Jan
of gebruik partitionmagic 8

Daarmee kun je inderdaad een schijf weer terug van NTFS naar FAT32 zetten. Standaard kan dat dus niet vanuit Wndows XP.

Wat je ook kunt doen: opstarten met een WIN98/DOS floppie, en met FDISK de non-DOS partitie weghalen.
Nieuwe partitie aanmaken en die FAT32 formatteren.


Groet,

Mark.
 
Partition Magic dat heb ik.
En dat lijkt me ook niet te ingewikkeld. Ik ga het eens proberen via deze weg.
Maar werkt Win 98 nu wel of niet onder NTFS ?
 
Nog gauw dit voor ik eraan begin.
Als ik geformatteerd heb, moet ik dan eerst beginnen met de installatie van Windows 98 of eerst met die van Windows XP ? Of maakt het niet ?
 
Altijd de laagste versie als eerste.
Dus eerst 98 en dan pas xp.
 
klopt, eerst de oudste versie van windows, en vervolgens updaten.
 
OK, alles is tot nu perfect verlopen.
Via Partition Magic kon ik gemakkelijk converteren naar FAT32, daarna 2 gelijke partities gemaakt van elk 60 GB.
De opstartdiskette van WIN 98 gebruikt en nu is WIN 98 dus succesvol geinstalleerd.

Maar nu voor het installeren van Windows XP,
deze moet dus op die 2de partitie komen. Wanneer de computer opstart wil ik een keuzemenu van waaruit ik WIN 98 of WIN XP kan selecteren.
Moet ik XP installeren via setup van de XP-CDROM vanuit Win 98 of moet ik zoals gewoonlijk de computer laten opstarten vanaf de CDROM van XP ?
Krijg ik in dat geval ook de keuze om XP in die 2de partitie te installeren ?
 
Opstarten vanaf xp cd en dan installeren op de andere partitie. Dit kun je zelf aangeven.
Xp zijn werk laten doen en na het weer opnieuw opstarten heb je ineens ook een opstart menu.
Nu kun je kiezen wat er moet gebeuren of windows 98 of windows xp opstarten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan