Van order naar verzamelfactuur

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nico84

Gebruiker
Lid geworden
21 jul 2011
Na een tijdje van niets doen wil ik mijn database opnieuw oppakken.
Alleen weet niet zo goed hoe ik het hieronder beschreven moet inrichten/normaliseren.

De bedoeling / werkwijze
De order wordt onderweg ingevoerd op een tablet.
De gegevens importeren in de thuis database.
Eind van de week een verzamelfactuur per klant uitprinten van de ingevoerde orders.

Artikel / artikelgroep
De order wordt op artikelniveau ingevoerd.
Op de afleverbon en factuur voor de klant komen niet de ingevoerde artikelen, maar het totaal van de artikelen die in dezelfde artikelgroep behoren.
10 x tulp
10 x zonnebloem
= 20 x Bloemen 4,99 deze regel komt dan op de afleverbon en factuur. Enz enz.

Het is een raar systeem, maar voor ons is het van belang om op artikelniveau te weten wat er gebeurd en het aanbod wisselt nogal per seizoen.
De klant wil eenmalig artikelen aanmaken in hun systeem dus vandaar Bloemen 4,99 Bloemen 7,99 enz. enz.

Prijsafspraken
Nu zijn er voor een aantal klanten (10%) afwijkende verkoopprijzen voor de artikelgroepen.
Voor de ene klant alle artikelgroepen maar voor de andere een paar artikelgroepen.
De rest heeft de standaard verkoopprijs die bij de artikelgroep vermeld is.

OrderTemp en OrderregelTemp
De order komt in een tijdelijke tabel terecht.
Bij de order zijn de verkoopprijzen dan nog niet vermeld. Deze wil ik pas in de thuis database toevoegen. De verkoopprijzen worden toch niet op de afleverbon vermeld.
Vervolgens de order vanuit de Temp tabel met de juiste verkoopprijzen doorboeken naar de tabel Order en Orderregels.

De vragen
Hoe leg je prijsafspraken vast in een tabel?
Hoe zorg ik ervoor dat de juiste verkoopprijs bij de order komt? (rekening houdend met prijsafspraken)
Hoe leg je een verzamelfactuur vast in een tabel?

Heb een Excel file bijgevoegd met mijn tabellen en wat gegevens ter verduidelijking.
Wil het in 1 keer goed opzetten, heb al teveel geprutst. Dus hoop dat iemand mij op de goede weg wil helpen.

Bijlagen

Hoe leg je prijsafspraken vast in een tabel?
Twee opties, die je denk ik beide nodig hebt.
1. Leg de prijsafspraak vast in de Klanten tabel voor de klanten die dezelfde korting krijgen op alle artikelen.
2. Leg de prijsafspraak vast in een tabel Klanten_Prijsafspraak voor de artikelen waarvoor ze korting krijgen. Daarbij kun je voor elk artikel een aparte afspraak maken, wat flexibeler is

Hoe zorg ik ervoor dat de juiste verkoopprijs bij de order komt? (rekening houdend met prijsafspraken)
Dat zul je moeten programmeren voor het mooie, al kan dat ook nog wel in een query met enigszins lastige IIF constructies. Je moet namelijk checken of een prijsafspraak actief is, en dan die prijsberekening maken. Ik zou daar dus een functie voor maken.

Hoe leg je een verzamelfactuur vast in een tabel?
Als je in de Order tabel vastlegt bij welke factuur een order hoort, is het een kwestie van een rapport maken op basis van Factuurnummer. Of je gebruikt een extra tabel Factuurregels waarin je de koppeling vastlegt tussen factuur en orders.

Bedankt Michel voor je reactie.
Er zijn klanten die dezelfde korting krijgen, deze vallen onder een organisatie of dezelfde eigenaar met meerdere winkels.
Bedacht later ook, dat een aantal klanten niet alle artikelgroepen heeft. (assortimentslijst)

Heb nu bedacht om bij het aanmaken van een debiteur het volgende aan te geven:
1: Gebruik prijzen/assortiment van (vervolgens klant of organisatie selecteren)
2: Is nr 1 niet van toepassing dan formulier openen om artikelgroepen te selecteren en eventueel prijs aanpassen.
De geselecteerde artikelgroepen in een tabel PrijsAssortiment klant te plaatsen.

Zal beginnen met een voorbeeld DB te schrijven. Met die functie zal ik nog even niet uit komen.
Hoop dat je me dan kan begeleiden door de vragen die ik tegen kom.

Michel, kan jij helpen om de functie te maken om de juiste prijs op te zoeken en in de orderregel te plaatsen.

De orders worden geïmporteerd in OrderTemp en OrderRegelTemp en zijn dan nog niet voorzien van de verkoopprijs.
Als ik ze doorboek (toevoeg query) naar de tabel Order en Orderregels moet de verkoopprijs in de orderregel geplaatst worden.

De functie moet zoeken in de tabel prijsafspraken naar de juiste debiteur, maar als er aangegeven is "gebruik prijzen van" dan moeten deze prijzen gebruikt worden.
en of er een afwijkende verkoopprijs is, zo niet dan de standaard prijs gebruiken uit de tabel artikelgroep.

Weet niet of dit de juiste manier is. Dus schiet er maar op.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan