Van oude pc Windows Server maken, hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

davoezzz

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2011
Hallo helpmij.nl,

Ik heb thuis een oude pc staan die ik zou willen gebruiken als fileserver waar ik vanaf alle pc's op kan inloggen en ook van buitenaf met evt. VPN verbinding o.i.d.. Nu heb ik op het internet gezocht naar hoe of wat maar ik kan er geen duidelijkheid over krijgen. Mijn thuisnetwerk is nu een rotzooi. We beschikken over Glasvezel. Ik wil mn server gebruiken als centrale opslag waar iedereen zijn eigen stuk opslag heeft waar hij/zij op in kan loggen. Daarbij zat ik te denken aan een Windows server omdat al onze pc's ook op windows draaien en we dit een makkelijk besturingssysteem vinden. Graag hoor ik van jullie het liefst een soort stappenplan van hoe ik een thuisserver op kan stellen.

Wat is je kennis van het geheel? Aan de hand daarvan kunnen we bepalen hoe gedetailleerd het ''stappenplan'' beschreven moet worden..

In de meest simpele versie. Windows 7 installeren en gedeelde mappen maken. Heb je een prima netwerk voor max. 10 simultane gebruikers.

Wat is je kennis van het geheel? Aan de hand daarvan kunnen we bepalen hoe gedetailleerd het ''stappenplan'' beschreven moet worden..

Zit in het leerstadium van de opleiding ICT. Heb niet veel kennis van dit geheel. Wel van de computer zelf.

In de meest simpele versie. Windows 7 installeren en gedeelde mappen maken. Heb je een prima netwerk voor max. 10 simultane gebruikers.

Maar ik wil van buitenaf kunnen inloggen dmv VPN verbinding. En dat je via daar op een inlogscherm komt van Windows server o.i.d.

Dan zul je ook server moeten installeren. Begin eens met opschrijven wat de gebruikers straks precies moeten kunnen. Ik vraag mij bijv. af wat je bedoeld met inloggen. Dat is namelijk een heel breed begrip. Bedoel je inloggen op een domein, terminal server of fileserver?

Van daaruit ga je dan kijken welke componenten er allemaal geïnstalleerd moeten worden.

De gebruikers moeten bestanden moeten kunnen downloaden&uploaden en lezen&schrijven. Dus kortom gewoon administratorbevoegdheden... Met inloggen bedoel ik dat iedereen een eigen accountnaam heeft waar hij/zij van buitenaf dmv een VPN verbinding contact kan leggen met de server die thuis staat en met zijn eigen login&password in kan loggen op de server en zo bestanden kan downloaden&uploaden. Een soort van Virtueel desktop idee.

Zoals dit:CustomLogonScreen.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja dan zul je Terminal Services of Citrix moeten gaan draaien in combinatie met VPN op je router of RRAS binnen Windows. Maar voordat we hele dikke handleidingen gaan schrijven. Heb je de benodigde licenties en software in huis? Indien nee, dan zou ik je willen adviseren deze eerst te organiseren. Praten we daarna verder.

Citrix heb ik licentie van. En van windows alle versies, en windows server heb ik liggen. Ubuntu en Linux heb ik ook liggen evt.

Mooi.

Om te begiinen kun je een Windows 2008 installeren. Daarop maak je accounts voor iedereen aan. Terminal services installeren, zodat iedereen een virtuele desktop kan zien. Applicaties installeren op de server, et voila.

Laatste stap is om dit over een VPN te laten verlopen. Kan je router/firewall omgaan met VPNs? Wat wil je bij je gebruikers gaan toepassen. Een hardwarematig VPN of een software client?

Kijk! Daar heb ik wat aan. Dan zal ik dat op die manier gaan realiseren. Ik heb alleen geen idee waar ik dat "Terminal Services" moet downloaden... We hebben de KPN experia box met glasvezel. Maar als het goed is kan deze wel omgaan met VPNs ja.. Het liefst werk ik met een software client, maar dat ligt eraan wat makkelijker is. En of dit zonder enige kosten te realiseren is..

Diverse berichten aangepast. Het is niet nodig te citeren als je direct reageert. De topics worden anders erg lang, met dezelfde tekst.

De terminal services software zit al bij Windows. Vanaf versie 2008 moet je, zoals voor meer functies, bewust kiezen om deze aan te zetten.

Log eens in op die experiabox en kijk eens wat de mogelijkheden voor VPN zijn. Met name welke soorten VPN ondersteund worden is hier interessant. Site-to-site, SSL?

De KPN experia box ondersteunt volgensmij wel SSL VPN. Maar zeker weet k het niet. Aangezien ik niet thuis ben.. Maar wat ik wel weet is dat er dus mogelijkheden zijn voor mij om in ieder geval een server op te zetten voor thuisgebruik en eventueel een VPN verbinding maken..

Ik heb cisco client. Maar ben er nou nog niet uit hoe ik die VPN moet opzetten vanuit mn server. Heb terminal services geinstalleerd etc. In het thuisnetwerk kan ik op elke computer inloggen etc. Maar van buitenaf wil nog niet lukken. Kan je hier misschien nog een kleine handleiding voor geven???

Alvast bedankt

De terminal services software zit al bij Windows. Vanaf versie 2008 moet je, zoals voor meer functies, bewust kiezen om deze aan te zetten.

Log eens in op die experiabox en kijk eens wat de mogelijkheden voor VPN zijn. Met name welke soorten VPN ondersteund worden is hier interessant. Site-to-site, SSL?

Ik kan gebruik maken van een "DMZ function"? Is dit ook mogelijk? En zo ja, er staat dan: Public IP adress: ***.**.***.*** - Client PC ip adres :192.168.2.(0)<dit moet je nog invoeren.

Graag hoor ik hier meer over.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan