Van pdf-bestand naar Word converteren - kan dat?

• Onderwerp starter Onderwerp starter jetw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jetw

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 jan 2006
Ik "knip" regelmatig pdf-bestanden uit een krant(ensite). Deze bestanden bevatten uitsluitend tekst, geen afbeeldingen. Ik zou ze (het liefst via Word) redactioneel en in uiterlijk willen bewerken en naar een bestaand Word-dossier willen overbrengen.
Kan dit en hoe dan?
Wil de deskundige beantwoorder dit alsjeblieft in voor mij begrijpelijke taal doen, dus bij voorkeur zo min mogelijk computer-termen gebruiken? Ik ben een groentje, het spijt me...

Er bestaan programma's die de bescherming van een pdf af kunnen halen zodat je "copy -> paste" kunt gebruiken om de tekst in een word document te brengen. Maar ik denk niet dat ik de naam van het programma dat ik gebruik hier mag vermelden...

Je kunt ook de pdf's scannen en via een OCR om laten zetten naar een doc bestand.

Kijk, de grap van een PDF bestand is dat het eigenlijk een soort "foto" is. Vandaar ook dat je met programma's als PDFCreator vanuit elk willekeurig programma een PDF bestandje kan maken dat vervolgens iedereen kan uitlezen.

Het probleem laat zich raden: een foto maken van een krantenpagina gaat prima, maar opnieuw een krantenpagina maken van een foto is wat lastiger

Maar inderdaad, afhankelijk van de opmaak van het bestand wordt kale tekst doorgaans zodanig opgeslagen dat je dat er ook vrij eenvoudig weer uit kunt kopieren vanuit Acrobat Reader. Desnoods kan je er met OCR nog wel een en ander uitkrijgen.

Zaken als opmaak e.d. ben je hoe dan ook kwijt. Alles wat je uit een bestand kopieert of met OCR software eruit plukt is gewoon ASCII tekst. Let overigens goe dop als je OCR gebruikt. De techniek wordt steeds beter, maar is nog steeds verre van perfect. Lees de tekst dus goed door om alle fouten eruit te halen!

Laatst bewerkt:
welkom op Helpmij

Vraag verplaatst naar geschiktere sektie.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan