• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

van rijen naar kolommen verwijzingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

polderploer

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2007
Ik wil graag het volgende automatisch zodat ik niet elke keer dit handmatig hoef te doen:

Ik heb een lijst, 1 kolom breed en wel 100 rijen lang. Voor afdruk samenvoegen moet ik dit juist andersom hebben, dus 1 rij en alles in honderd kolommen. Nu typ ik elke keer
=A1 =A2 =A3

Zodra ik copy paste doe werkt het niet, omdat hij dan er =B1 van maakt.

Weet iemand de formule om dit wel eenvoudig te kunnen copy pasten.

Zie voorbeeldbestand.

Bijlagen

Selecteer de cellen die je wilt kopiëren en kopieer ze. Dan klik je met rechtermuisknop op de eerste cel waar je de gegevens wilt hebben en kiest dan voor 'plakken speciaal'.
Je krijgt nu een venster waarin helemaal onderaan 'Transponeren' staat met een vinkbaar hokje ervoor. Zet hier een vinkje in en klik dan op 'OK'.

Nu staan alle gegevens in 1 rij ipv in 1 kolom. Andersom werkt precies hetzelfde.

Probeer het eens met de fromule "transponeren". Volg de instructies in je help menu. klaar is kees.
Succes

Dit werkt op zich goed, maar is niet helemaal de oplossing:

Wat als er nu formules getransformeerd moeten worden. Oftewel excel moet de wijzigingen bijhouden als er iets in de lijst veranderd, moet dit mee veranderen in de horizontale lijst.

Via bovenstaande oplossingen lukt dit niet, dan krijg ik een #VERW error.

Bij mij doet ie het wel als je met de copy/paste van je rechtermuisknop werkt.
Alleen moet je in je formules op de juiste plaatsen een $-teken voorzetten om de waarden te locken, anders gaat hij de mist in.
En dan met je formule 'plakken speciaal' kiezen voor 'alles' en dan 'transponeren' op de juiste plek.
Moet lukken hoor.
Succes :thumb:

tja, het klinkt als een zwak excuus, maar idd het werkt NU wel. Het zit zo, sinds vanochtend heb ik office 2007 en daarin werkt het wel, ik zal thuis nagaan of het in 2003 versie niet werkt op deze manier.

Ik ben in ieder geval geholpen dank u allen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan