Van router via switch in een netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Een vrij ingewikkelde titel, maar het zit ook ingewikkeld in elkaar.

In de meterkast zit een router van Tele2. Die gaat bekabeld naar boven en als ik die aansluit op een PC is er goede verbinding. Maar ik heb boven van die router in de meterkast geen draadloze ontvangst dus ik heb boven de kabel in een livebox van Online gestoken en een kabel getrokken vanuit die livebox naar een switch. Daarna weer een kabel naar de PC. En zie: dat werkt uistekend. De PC, die bekabeld was, blijft bekabeld en ik heb via de livebox draadloze ontvangst. Dit werkt heel goed tot: ik 's avonds alles uitschakel en dan gaat het de volgende dag allemaal niet meer zo vlotjes. Het thuisnetwerkje wordt nog wel herkend, maar internetverbindingen zijn er dan niet meer.

Weet iemand wat ik anders in moet stellen? Uiteraard zijn ook andere oplossingen meer dan welkom, maar liever wel met de bestaande apparaten.

In aansluiting op het bericht van gisteren: er wordt wél in deze constructie contact gelegd met het netwerk in huis, alleen is internet niet mogelijk

Laatst bewerkt:
Hoi,
volgens mij heb je de volgende situatie: het modem van tele2 heeft een ingebouwde router met Access Point. Je kan er 2 kabels insteken plus wat televisie decoders. Een kabel loopt naar boven in de livebox. Hoe heb je de livebox geconfigureert? Heb je je kabel als DSL ingestoken of elders? In feite moet je de livebox in bridged mode als router configueren, maar ik heb het makkelijk praten gezien dat ik de livebox niet ken.

In de livebox zitdan nog een kabel, wat via een switch naar een pc loopt.

Het probleem zit volgens mij in hoe je DHCP server de IP adressen uitdeelt. Ik zou in het modem als bereik instellen 192.168.1.50 t/m 99. Je tele2 modem zit standaard op 192.168.1.1.

Ik zou aan de livebox als adres 192.168.1.10 toekennen. Indien je het goed geconfigureert hebt, dan moet de DHCP server in het tele2 modem ook IP adressen aan de computer uitgeven, die in de livebox stekt. Maar dat is momenteel niet het geval gezien je slechts beperkte verbinding hebt.

Oplossingsidee: steek boven eerst de switch in het kabel van beneden, en dan stop je de livebox in de switch en ook de computer boven. Dat zou de problemen met de computer boven moeten verhelpen.

Indien nu de livebox niet goed is geconfigureert dan heb je draadlos slechts beperkte verbinding. Het makkelikste zal zijn indien je de livebox als eenvoudig access point kan configureren. Obstakels zijn dan nog de WLAN instellingen.

Dit ziet eruit als het beste antwoord, dat ik ooit op deze vraag heb gekregen. Ben er al een tijdje mee bezig. Je aannames zijn goed: kabel in de livebox niet in de DSL-ingang, maar in de uitgang en een kabel uit de andere uitgang naar de switch.

Ik ga er zo snel mogelijk mee experimenteren en dat laat ik op deze plaats weten.

Ik heb het uitgeprobeerd, maar het lukt niet.:(

Als ik het bereik instel op 50/199, dan krijg ik na de reset deze melding: Uw computer probeert een DNS-server te gebruiken die onjuist is of niet bestaat.

Oplossingsidee: steek boven eerst de switch in het kabel van beneden, en dan stop je de livebox in de switch en ook de computer boven. Dat zou de problemen met de computer boven moeten verhelpen.
De livebox kan niet in de switch. Aan de officiele DSL-ingang van de stich heb je niets, dus je moet de WAN-uitgangen ook als ingang laten fungeren. Dus de kabel van beneden gaat in de ingang van de switch en vervolgens gaat er een kabel van een uitgang van de switch naar de livebox. Dan een kabel vanuit de livebox naar de PC.

Het makkelikste zal zijn indien je de livebox als eenvoudig access point kan configureren. Obstakels zijn dan nog de WLAN instellingen.
Dat is steeds mijn bedoeling geweest, maar ik zou niet weten hoe ik de livebox als zodanig kan configureren.

Nog even melden voor de zekerheid: als ik de verbinding eerst "normaal" maak en dan op de manier als ik net beschreef, dan heb ik prima draadloze verbinding via de livebox, maar dat is dus de volgende dag weer weg. Dan krijg ik helemaal geen internettoegang meer.

Ik woon 1 kilometer vanaf Leidschendam en toch zit ik 149 kilometer van de server af en jij 191. :)

(Ben verhuisd naar Nootdorp en dit nu gewijzigd in het profiel en nu zit ik ook op 190 kilometer)

Laatst bewerkt:
Het probleem ligt in het verspreiden van IP adressen. Dat doet je tele2 modem goed, maar de livebox doet het anders. Meestal wordt een IP adres voor 24 uur lease time uitgegeven, dan vervalt ze, hetgeen komt overeen met je situatie.

Optie 1: de dure, maar wel makkelijke oplosing: je vervangt de livebox door een echte AP.
Optie 2: alle computers, die rechtstreeks aan de tele2 modem hangen, worden niet verandert.
Alle computers, die je via de livebox gaat aansluiten, moet je handmatig een IP adres gegeven en als gateway en DNS server het IP adres van de tele2 modem. (Je kan de laatste instellingen controleren bij een computer die rechtstreeks aan het tele2 modem hangt.

In jouw situatie moet optie 2 kunnen.:thumb:

Maar het vraagt de nodige tijd om alles goed in te stellen, en soms is optie 1 makkelijker.:shocked:

Achter de schermen :cool: zijn Lutz en ik bezig geweest met een oplossing. Die is er nog niet, maar om on topic te blijven: de conclusie is, dat een livebox niet als router/access point kan dienen als je geen abonnee bent van Online. Die box is niet te configureren om dienst te doen in combinatie met een andere provider (tenzij die natuurlijk exact dezelfde werkwijze heeft als Online).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan