Van Samsumg spinpoint F1 naar F3, gegevens overzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruud67

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 jan 2011
Beste experts,

Ik ben niet heel erg handig met computers, alles lukt altijd wel maar met de nodige tijd en vooral frustratie. Ik zal mijn probleem zo duidelijk mogelijk uitleggen. Ik heb al een en ander gezocht op internet, maar nog steeds geen oplossing gevonden.
Mijn oude harde schijf (Samsung spinpoint f1 (HD753LJ) had dusdanig veel 'bad sectors' dat deze continu vastliep. Ik was het zat en heb een nieuwe gekocht (Samsung spinpoint f3). Alles netjes opnieuw geinstalleerd en nu even de oude gegevens van de schijf alhalen. Ik weet dat je in het verleden primary en slave kon instellen, maar bij deze harde schijven kan dat niet?? Ik had hem dus op de extra aansluiting aangesloten, maar de computer gaf nergens aan dat hij de schijf herkende. Wat doe ik fout of zie ik over het hoofd? Wie kan mij van advies voorzien!

Alvast bedankt voor de hulp!

groet, Ruud

Master en Slave had je in de tijd dat veel harde schijven met PATA (met een brede lintkabel, alles parallel) werden aangesloten. Op 1 kanaal konden 2 schijven als je die maar op Master en Slave zette...
Je kon dan 2 schijven aansluiten op 1 aansluiting op het moederbord.
Nu zijn de meeste harddisks voorzien van een SATA aansluiting, meestal aangesloten met een dunne (rode?) kabel met 4 aders, het signaal is serieel. Ook de voedingskabel kan een andere platte (L vormig) stekker hebben.
Op een SATA controller past maar 1 harde schijf per socket. Je kunt b.v. 4 schijven aansluiten op 4 aparte sockets op het moederbord, o fmeer als je meer sockets hebt.

Als dat goed zit aangesloten zou je bij opstarten, als beide harde schijven ook draaien, ze allebei moeten kunnen zien in de verkenner.

Ik neem aan dat u met windows 7 werkt.
Kijk dan eens bij configuratiescherm - systeembeheer - computerbeheer - opslag - schijfbeheer. Staat daar de schijf soms bij?
Zo ja dan wordt hij wel herkend. Hier staat ook welke schijfletter is toegewezen. Dat kan hier ook handmatig toegewezen of veranderd worden.
Dan moet hij ook terug te vinden zijn in de verkenner.

Ben benieuwd... :)

Bedankt voor je reactie. Aan de achterzijde van de harde schijf zitten twee aansluitkabels, beide L-vormig, de ene klein de ander groot. De grote daar is een extra 'losse' kabel vanuit de aansluiting van beschikbaar. Daar heb ik de oude harde schijf op aangesloten.
Ik werk overigens met vista, dus niet met windows 7. Had in vista ook al via schijfbeheer gekeken, maar die toont alleen de nieuwe harde schijf (in 2 partities) en de overige schijven (usb-ports, DVD en CD speler). Wellicht verkeerde aansluiting? Ik zie alleen geen andere aansluitingen meer waar de harde schijf op past?

groet, Ruud

Helaas van niemand meer een tip gekregen, maar gelukkig zelf opgelost. Voor diegene die hetzelfde probleem hebben; koop een HDD behuizing 3.5" SATA - USB 2.0. Daar doe je je oude harde schijf in en die sluit je vervolgens met USB aan op je computer en voilá klusje geklaard voor slechts € 20.

Aan de achterzijde van de harde schijf zitten twee aansluitkabels, beide L-vormig, de ene klein de ander groot.
De grote is de voeding.
De kleine de data aansluiting, deze gaat naar het moederbord.

Bedankt voor de uitleg, het is inmiddels opgelost!

Groet, Ruud

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan