Van SATA naar IDE kaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

rikdegraaff

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2010
Hallo Allemaal,

Ik ben bezig met een (nog) simpel NAS zelfbouw projectje.
Ik heb nog een oude Acer Aspire T120, met allemaal IDE aansluitingen.

Maar ik wil alleen SATA HDD's gebruiken.
Nou heb ik het volgende idee:

Met welk component/kaart kan ik SATA schijven op, mijn Acer met IDE aansluitingen, aansluiten?
Is daar een PCI kaart voor of zo?

Ik noem maar wat, want ik ben niet zo goed met hardware... :o
Dus eigenlijk zoiets: http://tweakers.net/pricewatch/257558/eminent-2-port-pci-controller-sata/specificaties/

Concreet: Kan iemand mij helpen een paar SATA HDD's aan te sluiten op een "oude" pc?

Alvast bedankt en een fijne avond!

kijk eerst wel even of je pc die kaart aan kan. zodra dat kan is het gewoon inpluggen en met een kabeltje je HD aansluiten. vergeet overigens niet je sata voeding (zijn verloopjes voor te koop die op de oude molex stekkers kunnen
suc6 veders

Allemaal bedankt.
Ik heb het vandaag heel druk, dus het kan zijn dat ik straks niet meer reageer, maar dat wordt dan morgen ;) .

En mastermindszh, ik klik nog wel even op je link :D .

EDIT: Nog even een snelle vraag: Ik wil ongeveer tot 10 TB uit gaan breiden.
Dat worden dan 5x 2TB HDD's.
Is dit, wat ik dus voor ogen heb, überhaupt mogelijk met een "IDE PC"?

Laatst bewerkt:
Ik heb ook ooit zo'n kaartje gekocht en dat werkte goed behalve dat ik niet op kon starten vanaf de sata schijf.
De kaart werd pas zichtbaar wanneer Windows opgestart was.

De Startech die Arjan445 aanhaalt is volgens mij al voordat het OS is opgestart zichtbaar.

Groeten Marcel

Maar is 5x 2TB überhaupt mogelijk op zo'n PC met IDE interface??

@hoogteijling

Dat kaartje is wel een pci-e kaartje, dat moet maar net passen.

Wat je zegt over het opstarten is (soms)wel waar, echter kan je met het programma freenas prima van een USB stick opstarten en dan zou het dus zonde te zijn daar 1 van je drives voor op te offeren.

@rik, Met zo'n insteekkaart gaat dat zeker lukken (ook pci, die gebruikte ik vroeger ook) let wel goed op welke je koopt want die 2 die hier boven staan zijn verschillende sloten (pci & pci-e) dat moet je moederbord ondersteunen.

En nu lijkt het mij dat als je alleen IDE poorten op je moederbord hebt dat je waarschijnlijk ook geen pci-e hebt (of misschien de videokaart, maar die heb je wss nodig), koop dan dus een PCI kaartje.

Zo'n verloopstukje werkt prima met 2tb op IDE, wel wat langzamer natuurlijk dan een van de insteekkaartjes. Voordeel is echter dat je de IDE poorten een nut kan geven.
Ik ga er even vanuit dat je een 2 poorst PCI kaartje koopt, en 2 pci sloten hebt (2x2 =4) dan zal je dus nog 1 extra verloopstukje moeten hebben.

Hallo mastermindzh,

Ja FreeNAS ken ik goed.
Daar gebruik ik wel een USB-Stickje voor.

Nou moet ik even goed nadenken.
Hoe krijg ik, naast die 2 SATA-poorten die het eerste "kaartje" bevat, er nog eens 2 bij?
Moet ik dan 2 dezelfde kaarten kopen, en dan?
Kun jij mij dat wat duidelijker maken??

Bedankt!!

Ja in principe heb je dan nog een kaartje nodig, al zou ik wel eerst even googlen of 2 kaartjes geen problemen oplevert (bij die ik heb was dat niet, als je wilt weten welke ik heb moet je dat maar even aangeven dan hoor je later van me terug).
Wat wel 9/10 keer werkt is gewoon 2 verschillende kaartjes kopen met allebei een andere "kern" zodat deze elkaar niet in de weg gaan zitten.

Je hebt op je moederbord als het goed is PCI sloten zitten, daar steek je de kaartjes in. in die kaartjes steek je dan vervolgens de sata kabels.

Voor de stroom zal je molex -> sata converters nodig hebben.

Oké mastermindzh.

Om het even op een rijtje te zetten:

Ik kan dus het beste 2 verschillende kaarten kopen.
En een paar SATA-kabels en Molex->SATA power kabels.

Zie ik het zo goed?
En kun jij mij 2 verschillende kaartjes aanwijzen?

Alvast heel erg bedankt!!

Ik weet dit uit ERVARING, deze 2 werken PRIMA samen:

sweex pu102
Eminent em2001

== Niet meer van toepassing:
de andere moet ik even eruit halen :P die zit net onder de sweex. ben zo terug met de andere naam

Laatst bewerkt:
Oké, bedankt mastermindzh.

Graag even ter bevestiging:
Met deze twee kaarten moet het lukken??

Alvast dank!!

Ik heb ze op dit moment samen in mijn server zitten! :D

op 1 van de 2 zit 2x 2tb in raid 1
op de ander zit 2x 1tb in raid 1

Overigens werken 2x eminent em2001 ook en daar zit ook een EXTRA IDE connectie op.
Dus als je kunt (qua budget) pak dan 2x eminent em2001!

Oké, ik ga geld opzij leggen voor twee maal Eminent em2001.
Hartstikke bedankt voor alle moeiten (ook de anderen).

Deze is opgelost ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan