Van SATA-raid naar SATA

Status
Niet open voor verdere reacties.

NordRack2

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2001
Hallo,
ik heb op mijn Asus A8N sli Premium éen harde schijf van 250 Gig met drie partities, XP op C:\. Nu heeft mijn MB 4 standaard SATA2-poorten en 4 SATA-RAID-poorten met een Cilicon Image Raid controller. Toen ik Windows installeerde heb ik eerst twee weken geklooid omdat Windows mijn grote harde schijf niet herkende en ik wist niet hoe dat op te lossen (ik weet nu beter) :-) Uiteindelijk kreeg ik hem aan de praat op zo'n SATA RAID poort.

Nu is mijn vraag:
Kan ik mijn schijf uit die SATA RAID poort trekken en hem op een normale SATA poort aansluiten? Ik verwacht dat de PC dan iets sneller wordt want de schijf is SATA2 en ik weet niet of die RAID poorten dat ook zijn.
Start mijn computer dan gewoon op?
Worden alle partities herkend? Of word al mijn data gewist??
Tja,,, dit zou ik toch liever weten alvorens dit te proberen...
Groeten Carlo

Als je die poort openzet in de bios en de satall optie staat ook op enabled, zou hij het gewoon moeten doen, er zijn wel veel problemen gemeld met deze chipset en Maxtor satall, maar bestanden etc, daar heeft het weinig mee te maken, die blijven er gewoon op staan.

Als je gewoon één enkele schijf op je sata-raidpoort hebt staan, dan kan je die gewoon naar je sata2poort overpluggen, alleen dan moet je wel even in de bios aangeven dat je vanaf die controller wil opstarten.
Als het twee schijven in raid zijn, dan is alles foetsie zodra je die op single zet...

Ik heb het geprobeerd maar het werkte niet. Ik denk dat Windows de schijf niet herkent. Moet ik niet eerst voor Windows ergens een paar drivers neerzetten zodat hij hem vindt? Ik heb XP geinstalleerd met gebruikmaking van een floppie met SATA-RAID drivers. Moet ik dan niet eerst ergens normale SATA drivers neerzetten?

NordRack2 zei:
Ik heb het geprobeerd maar het werkte niet. Ik denk dat Windows de schijf niet herkent. Moet ik niet eerst voor Windows ergens een paar drivers neerzetten zodat hij hem vindt? Ik heb XP geinstalleerd met gebruikmaking van een floppie met SATA-RAID drivers. Moet ik dan niet eerst ergens normale SATA drivers neerzetten?

Indien je die poorten hebt opengezet in de bios, zal windows zelf de drivers installeren of om de cd of flop vragen.

Je hebt 2 controllers op het mobo, de nVidia en die van Silicon Image, en aan de laatste had je de schijf hangen, dus moeten die van nVidia geinstalleerd worden, of juist niet.

Welk merk schijf heb je? indien Maxtor, maar andere hebben ook problemen, moet je juist de nVidia drivers van Microsoft laden, een rolback, dus.

Hoe kan ik die drivers van nVidia installeren? Op de MB-CD staan NV chipsetdrivers, NV PATA RAID en NV SATA RAID drivers, maar ik zie geen NV SATA drivers.

Welk merk schijf heb je? indien Maxtor, maar andere hebben ook problemen, moet je juist de nVidia drivers van Microsoft laden, een rolback, dus.
Ik heb inderdaad Maxtor, maar waar zou ik dan nVidia drivers van Microsoft kunnen vinden?
Ik heb hem al een paar keer omgeplugd maar hij start niet verder op als het Windows splashscreen met de bewegende blauwe blokjes.

Laatst bewerkt:
nVidia chipsetdrivers worden ook wel nForce drivers genoemd, of in dit geval NV sata/raid drivers, maar dat is een onderdeel van die drivers voor op een flop te zetten voor het installeren van windows.

Die windows NV drivers, staan gewoon op je computer, die kun je handmatig installeren, bij stuurprogramma bijwerken in apparaatbeheer.

Lees hier alle problemen en oplossingen.

Oké, ik ben bij tweakers.net aan het lezen geslagen, bedankt voor die tip.
Mocht het nu lukken zou ik het wel handig vinden om te weten of de pc nu echt sneller, of misschien wel langzamer is geworden.
Weet je een programmaatje om dat te testen (benchmarken?).
Carlo

Edit P.S. Wat is NCQ en
wat is je MB RMAen??

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan