van Slave een Master maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dump

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2003
Berichten
464
Na een crash deze week mijn oude 6gig vervangen voor een krijgertje van 10gig. En zie alles werkt weer. De nieuwe 10gig geinstalleerd met de hersteldiskette van de oude 6gig. En ja hoor. De 10gig is nu ineens een 6gig geworden. Ik neem aan dat dit komt door de hersteldiskette?
Nu wil ik proberen dit te herstellen met f-disk en daar heb ik nu een opstartdiskette met cd-rom ondersteuning voor gemaakt.. Of deze goed werkt kun je testen. Op een bepaald moment moet je cd-rom lampje gaan branden maar dat doet hij dus niet. Na enig zoeken op internet blijkt dat je cd-rom als master moet staan en niet als slave. Hoe verander ik dit alles zodat het nu en ook later weer gewoon goed werkT. Om te laten zien hoe alles nu staat heb ik foto's gemaakt en tijdens mijn speurtocht op mijn computer heb ik aantekeningen gemaakt die voor de kenners meer informatie geeft. Wie wil er is kijken?
http://home.hetnet.nl/~h.lankhoorn/index.html
Doei, Dump.
Windows 98
 
Een CD-rom kan gewoon werken als deze als Slave is gejumpered. Je kunt ook zonder de CD-rom drivers opstarten, net zo makkelijk.

Zonder diskette is het trouwens ook mogelijk, druk vlak voordat windows98 op gaat starten op F8 en kies DOSPROMPT of als je Windows98 afsluit, kies dan voor afsluiten in DOSPROMPT. Ook daar kun je FDISK opstarten.

Pas op dat je niet per ongeluk de bestaande partitie verwijderd.
 
Volgens deze webside http://www.seniorweb.nl/experimenteer/handleidingen/06b_herinstallatie_w98.htm
kun je je opstartdiskette testen om te zien of je cd-rom het doet als dat nodig is.
En met deze ga ik er vanuit dat ik ga f-disken
http://www.seniorweb.nl/experimenteer/handleidingen/07-fdisk.htm
En dus is de vraag. Heb ik een cd-rom ondersteuning nodig met f-disk?
En ik heb de ballen verstand van Dos en dus lijkt me een handleiding zoals hierboven omschreven wel prettig. Wat nu te doen?
Doei, Dump.
 
FDISK heeft niets te maken met CD-rom's e.d.

Als je niet weet hoe Fdisk werkt en je er ook niet met handleidingen uitkomt dan raad ik je niet aan het te proberen, één foutje en je bent alles weer kwijt.
 
Ik begrijp dat een fout onherstelbaar kan zijn. Maar in mijn geval heb ik voor de crash alle documenten gebackup(ed). Dat doe ik n.l. altijd. En dus zie ik dit gegoochel als een leerfase. Ik werkte met een windows van 51/2 jaar oud en wel zonder problemen. Maar het wordt wel is tijd voor vers. Natuurlijk doe ik het liever meteen goed maar als het niet anders kan. Ik heb vanaf nu 3 weken de tijd voordat mijn studerende dochter uit het buitenland terugkomt. Nu of nooit dus.
De vraag blift dus open.
Kan ik volgens de webside van de senioren f-disken. Offfffffffffffff hebben jullie een ander advies om de zaak er overnieuw en dan wel goed er op te zetten. Met 10gig dan wel te verstaan
Doei, Dump.
 
:rolleyes: Ik had je link niet aangeklikt Tiborv,

Maar ik weet er nog een :) Link fdisk deze heeft ook uitleg voor 2 Hdd's

groetjes speedtouch
 
HIJ DOET HET. 10 gig.en nu eerst in de ZON. Ik ben tevreden maar het wel zat. Vanavond geef ik wel uitleg voor de geinteresserden.
Duidelijk is wel dat alle aangegeven opmerkingen en hulp tot dit resultaat hebben geleid. Maar het vervelende is wel dat je het zelf moet doen.
Ik ga naar buiten. Bedankt allemaal.
Doei, Dump.
 
Ik heb eerst nog is overal en nergens gekeken hoe het moest en omdat ik toch niets kon verliezen de knoop maar doorgehakt. F-disk. Tot 3/4 ging het zoals seniorenweb het beschreef maar daarna wilde het niet meer. Steeds zag ik nog dat de schijf uit 10gig bestond maar hij werkte uireindelijk maar met die 6gig. Alle opties geprobeerd, partities verwijderen en aanmaken, en wat er allemaal nog meer stond. Hij formatteerde ook maar die 6gig. Ik wist toen wel dat ik op de goede weg zat.Maar ik liep tenslotte toch vast in het dos gebeuren. Tekentje ervoor of erachter. Puntje hier of daar. Het lukte uiteindelijk niet. De vriend van mijn dochter erbij en samen over gedaan. Wat bleek, ik had de computer op 3/4 niet helemaal uitgezet maar ik was teruggegaan naar f-disk. Maar nu ging het zoals het moest. Nu moet ik zeggen dat ook daarna enige dos kennis wel prettig is om de klus af te maken. Maar dat wist hij. Nu heb ik dus 10gig en al 2 backups omdat ik na het installeren van menig software even die stap doe. Als alles werkt gooi ik alles behalve de laatste weg. Ik heb nog wel wat zitten klooien met het een en ander maar dat is een kwestie van geduld en proberen. En daar ben ik nu net wel goed in. En dus heren, de klus lijkt geklaard. Met jullie hulp op de goede weg gezet. Bedankt en we gaan weer verder. We zien elkaar nog wel.
Doei, Dump.
 
Dump schreef: Wat bleek, ik had de computer op 3/4 niet helemaal uitgezet



Om te beginnen met het maken van partities herstarten we de computer eerst weer met de diskette in het diskette station.

En het stond toch echt omschreven :p

Maar het is gelukt :thumb:

groetjes speedtouch
 
Waar vink ik aan dat dit item is opgelost. Is wel zo vriendelijk om dat even te vermelden. Maar waar? Ik kijk er denk ik overheen.
Doei, Dump.
 
Rechts onder bij status van de vraag is opgelost

groetjes speedtouch
 
Sorry voor het late aanvinken van de vraag waaruit blijkt dat het is opgelost. Ik heb het ondanks de vraag die ik toen heb gesteld hoe dit te doen daarna zeker alsnog fout gedaan.
Doei, Dump.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan