Van string naar expressie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dirk11

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 jun 2004
Hoi,
Ik heb in een kolom van een bepaalde tabel een aantal expressies staan vb:>17 and <21 . Het formaat van deze kolm is "tekst". In een query, onder criteria, refereer ik naar de gegevens in de kolom van de tabel.
Helaas wordt de string niet herkent als expressie en worden records gezocht met de tekst ">17 and <21".
Is hier een oplossing voor?
Dirk.

Gaat het hier over leeftijden? Wellicht kun je dan op basis van geboortedatum een selectie maken. Anders zou ik werken met een extra tabel waarin je de waarden >17 en <21 zet, in je kolom met het tekstveld krijg je dan alleen een waarde (1 of 2) op basis waarvan je dan je selectie kunt maken.

Helaas gaat het niet over datums. Het gaat hier over x-ste dag van de week, x-se donderdag van de maand enz. Met " werken helpt niet. ik heb al allerlei variante getest.
Dirk

Ik denk dat je hier eens zou moeten proberen te spelen met functies in de criteria. Je kunt met Left het eerste karakter ophalen en kijken wat dat is. M.b.v. een IIF kun je afhankelijk van welk karakter het is een bepaald criterium opbouwen met de rest van de karakters die je hebt geconverteerd naar een number.

Klinkt ingewikkeld? Ik denk ook dat het dat wel wordt. Bij twee verschillende operatoren (> en <) kan het nog wel, maar bij meer wordt het een behoorlijk nest aan IIF functies en die blinken nou niet heel erg uit in performance.

Maar een (uit het blote hoofd) voorbeeldje zou kunnen zijn:

IIF(Left("<17",1)="<";<cInt(mid("<17",2));>cInt(mid("<17",2)))

Ik heb de syntax niet gecheckt, maar dit zou het idee kunnen zijn. Check anders even de helpfile voor de exacte argumenten van de functies.

Grtz,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan