Van Synology DS209 naar externe schijf niet leesbaar via pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roy 1977

Gebruiker
Lid geworden
8 jun 2010
Hallo,

ik heb een packard bell 2TB harde schijfgekocht

http://www.dixons.nl/computer/externe-h ... -2-tb.html

Ik had eerst het probleem dat ik geen bestanden groter dan 4GB erop kreeg dus ik heb hem NTSF geformateerd.

Via file manager heb ik alles van de Synology DS209 gekopieerd naar de schijf. (Op zich vind ik dat niet prettig werken want kan niet met 1 copy/paste dit doen zonder problemen maar dat is een ander probleem)(msschn beter via de back up functie doen?)

Alles lijkt uiteindelijk goed te zijn gekopieerd, als de schijf aan de DS209 vastzit via USB en via file manager zie ik de bestanden netjes op de packard bell schijf staan.

Vervolgens hang ik ter controle de schijf direct aan mijn HP laptop via USB, maar dan kom ik niet in de schijf: F is niet toegankelijk. Bestand of map is beschadigd en onleesbaar. Driver is up to date van de schijf.

Kan iemand mij helpen? Heeft het te maken dat hij van FAT32 naar NTFS is gegaan? Een normale HP laptop zou toch met een NTFS schijf om moeten kunnen gaan? Of doe ik iets verkeerd?

bvd
Roy

dank je! De reden dat ik dit wil doen is om de belangrijke zaken van de NAS apart op een schijf te plaatsen, schijf in de kast en als er eens iets gebeurd met de disk in de NAS heb ik de schijf nog als back up.

Maar dan wil ik natuurlijk wel eenvoudig bij die bestanden kunnen komen die erop staan. Met andere woorden, ik wil die schijf gewoon aan welke willekeurige pc dan ook kunnen hangen om bij die bestanden te komen.

Alleen de schijf via een nas kunnen uitlezen vind ik een behoorlijke beperking in mijn mogelijkheden op dit gebied.

wat zou de correcte werkwijze zijn?

bvd

Erg vreemd? Had je de harde schijf al eens getest op je desktop? Probeer hem eens te formateren op je computer en daarna aan je nas. Gewoon via de filebrowser inderdaad je bestanden kopieeren. Bekijk ook eventjes de rechten voordat je hem formateer.

Ja, had hem op mijn laptop geformateerd naar NTFS en kon hem toen prima benaderen. Ben administrator op de NAS als op de pc

Een Synology-NAS kan helemaal niet omgaan met NTFS. Die draait op Linux en gebruikt dus een eigen filesysteem (EXT3/EXT4). De NAS stelt de schijf niet "alleen lezen" in, zoals werd beweerd, maar Windows kan niet goed omgaan met EXT.

Verder geef je aan bestanden gekopieërd te hebben. NTFS-permissies werken dan anders.

Het feit dat je de schijf niet kunt lezen, kan duiden op een fysiek probleem. Krijgt de schijf wel voldoende stroom wanneer aangesloten op de laptop? Zit er een externe voeding bij of in?

dank je! Wat je bedoelt met "NTFS permissies werken dan anders" begrijp ik niet helemaal. De schijf draait idd op een externe voeding dus zou voldoende stroom moeten krijgen. Het feit dat ik vanuit de NAS hem wel kan benaderen en bestanden heen en weer kan zetten lijkt erop dat het geen fysiek probleem is?

Ik heb helaas even niet de mooie tabel bij de hand die in mijn hoofd zit, maar dit is de informatie waar hij op is gestaaft: http://support.microsoft.com/kb/310316.

Het komt er in ieder geval op neer dat je ander gedrag kunt verwachten bij het kopieëren en verplaatsen van bestanden van en naar NTFS- en FAT32-volumes.
Dit plaatje geeft ongeveer hetzelfde weer uit de tabel: http://etutorials.org/shared/images/tutorials/tutorial_63/F08tk07.jpg.

Terug naar jouw probleem.

Je geeft aan dat je de externe schijf vanuit de NAS kunt benaderen. Heb je dan de volgende situatie:

**Jouw pc** ---UTP--- **NAS** ---USB--- **EXTERNE HDD**
?

Voor zover ik weet zijn de externe schijven die je op een Synology NAS aansluit puur bedoeld als uitbreiding van de diskspace, en niet meer als draagbare schijf. Indien de NAS namelijk in zijn eigen bestandssysteem de externe schijf beschrijft, is dit geen NTFS meer. En dan kan een andere pc hem niet lezen.

Indien bovenstaande situatie niet van toepassing is, gaarne een toelichting.

dank je, ik heb een switch die in de tele2 modem/router, in die switch zit de NAS en aan de NAS zit de externe harde schijf gekoppeld via de USB poort aan de voorkant. De laptop is draadloos verbonden.

Als ik jouw commentaar lees is het waarschijnlijk dus nu eenmaal zo dat als je iets op een externe harde schijf zet die je aan je NAS hangt je (in ieder geval niet eenvoudig) deze gegevens ool altijd via de NAS pas weer op je pc zou kunnen terugzetten?

met andere woorden, zonder NAS heb je niets aan die disk... Wel zonde want dat beperkt dan idd de flexibiliteit behoorlijk..

Je zou even in de specificaties van dit type NAS moeten duiken, maar volgens mij formatteert hij de externe schijf als EXT3/EXT4. En daar kan Windows niet mee overweg.

Er bestaan wel EXT-reader voor Windows overigens, en mogelijk ook wel tools die schrijven naar EXT mogelijk maken. Nadeel is in dat geval dat je dat altijd op de pc moet installeren waar je de schijf wilt gebruiken.

Aanvullend daarop weet ik niet of Synology gebruikmaakt van "gewoon" EXT (en je dus met een andere machine dan de NAS files kunt wijzigen), of een eigen smaakje daarvan. Indien dat laatste van toepassing is, zou de NAS zich wel eens kunnen verslikken in wijzigingen die gemaakt zijn buiten de NAS om.

Duidelijk, dat wordt toch wat meer verdiepen waar ik had gehoopt dat het simpel plug en play zou zijn waarbij ik mijn schijfje met data simpel overal heen zou kunnen nemen en in zou kunnen prikken. Jammer dat het niet zo eenvoudig is, maar het is wat het is he ;)

bedankt!

Toch nog even een vraagje. Als ik de schijf aan mijn laptop hang en dan via het netwerk naar de data van de nas naar de schijf kopieer. Zou het dan wel moeten lukken of wijzigt dat niets aan de situatie? En zijn er dan argumenten om dit toch af te raden?

**Laptop** ---USB--- *EXTERNE HDD**
|
|
|-------WiFI----- **NAS**

Bedoel je?

Dat verandert de situatie toch aanzienlijk? In dat geval heb je "gewoon" een externe HDD aan je laptop hangen, en een storage device in je netwerk. De data verplaats je via de laptop van je NAS naar de HDD. Voor de HDD maakt dit niets uit, deze blijft mobiel.

Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij niet, ik heb een LaCie harde schijf en die hang ik ook wel eens aan mijn NAS en kan ik gewoon naar schrijven en openen in Windows. (De harde schijf is volgens mij FAT32)

Ja de schijf aan de laptop en met windows verkenner dan maar NAS en schijf openen en van A naar B kopieren. Zal het wel eens testen, maar zal aanzienlijk langer duren verwacht ik

Dat lijkt mij niet, ik heb een LaCie harde schijf en die hang ik ook wel eens aan mijn NAS en kan ik gewoon naar schrijven en openen in Windows. (De harde schijf is volgens mij FAT32)

Wellicht dat LaCie hier anders mee omgaat. Als LaCie de externe schijf leest en beschrijft als FAT-indeling, dan kan Windows daar ook mee omgaan.

Ja de schijf aan de laptop en met windows verkenner dan maar NAS en schijf openen en van A naar B kopieren. Zal het wel eens testen, maar zal aanzienlijk langer duren verwacht ik
Dat vermoed ik ook.

Maar nogmaals: duik even de documentatie van Synology in. Misschien is er wel een betere oplossing. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan