• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Van tekst naar JPG file

Status
Niet open voor verdere reacties.

tonhos

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2006
Hallo allemaal,
Ik heb 7000 jpg files, een file bestaat uit 12 tekens (12 tekens staan in code voor tekst)met de extensie jpg. Ik heb van de filenamen tekst gemaakt en met behulp van excel, de code (12 tekens) uitgeschreven naar tekst. Uiteindelijk heb ik een kolom met 7000 rijen, waarin tekst staat met de punt en extensie jpg.
Nu kom ik eigenlijk met mijn vraag, ik moet die 7000 files renamen naar de tekst die in de kolom staat van excel, hoe kan ik dit het beste doen !!!
Vast bedankt voor de support, groetend, Ton

Ik snap niet helemaal wat je hebt en waar je naar toe wilt, maar je kan met excel en een kladblok document wat je veranderd naar een .bat bestand zoiets klaren denk ik.

Kolom A ------------ Kolom B----------------------------------------Kolom C-------------------Kolom D

ren<spatie>---------Origineel bestandsnaam + ext----------<spatie>------------------doelnaam+ext

Kopier A en C door naar beneden
Selecteer je kolommen en plak dit in een kladblok, selecteer dan 1 van de tabs die tussen de gegevens staan, kopieer dit en doe zoek en vervang de tab naar niks.( dus plak de gekopieerde tab bij zoek )
Hierdoor sluiten alle rijen mooi aan elkaar, sla dit kladblok op, vervang de ext, .txt naar .bat
zorg dat het bat bestand in de map staat waar de bestanden staan en dubbelklik het.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,
Ik heb 7000 jpg files, een file bestaat uit 12 tekens (12 tekens staan in code voor tekst)met de extensie jpg. Ik heb van de filenamen tekst gemaakt en met behulp van excel, de code (12 tekens) uitgeschreven naar tekst. Uiteindelijk heb ik een kolom met 7000 rijen, waarin tekst staat met de punt en extensie jpg.
Nu kom ik eigenlijk met mijn vraag, ik moet die 7000 files renamen naar de tekst die in de kolom staat van excel, hoe kan ik dit het beste doen !!!
Vast bedankt voor de support, groetend, Ton

Ik begrijp het niet echt. Graag een voorbeeldbestandje aub.

Ik zal morgen even een voorbeeld bestandje maken.

Code:
Sub hernoem()
  for each cl in activeworkbook.sheets(1).columns(1).specialcells(xlcelltypeconstants)
    name 'oorspronkelijke bestandsnaam' As cl.value
  next
End Sub

Hallo allemaal, vast bedankt voor de moeite die jullie genomen hebben om mij te helpen.
Even voor alle duidelijkheid, ik zal proberen om een beter beeld weer te geven van mijn vraag: Ik heb 7000 afbeeldingen met de ext jpg. De filenaam ziet er zo uit abcd23112008.jpj. De eerste teken staat voor een plaatscode, de tweede en derde staan voor een groepscode en het vierde teken staat voor een speciale groep. Om nu het zoeken wat vriendelijke te maken, wil ik de codes converteren naar tekst, waar die codes voor staan.
In excel de codes geconverteerd naar tekst. In mijn laatste kolom staat dus nu tekst.jpg.
Nu kwam ik met de vraag hoe kan ik nu het beste renamen !! Paintje gaf mij een hint via een bat file, SNB doet dit via een macro, dat was kort en krachtig, alleen die macro begrijp ik nog niet, daar moet ik mij even in verdiepen, vast bedankt voor de support, groetend Ton.

:rolleyes: Ik denk dat ik dan de vraag goed begrepen had
Maak je excel zoals mijn excel,
Kolom A ren ( let op met een spatie achter ren )
Kolom B de originele bestandsnaam
Kolom C een spatie
Kolom D je doel bestandsnaam

kopieer A en C door naar beneden
Kopieer kolomen A t/m D
plak dit in een leeg kladblok document, ( je krijgt dan zoiets als mijn tekstdocument )
Alleen zitten hier nog "Tabs" in en die moeten eruit
Selecteer dan 1 zo'n Tab en kopieer deze( let op dat je niet de spatie mee selecteerd ), doe dan zoek en vervang, plak de tab in de zoek regel , je ziet dan een blokje, en druk dan op alles vervangen.
Het eind resultaat ziet er dan uit als mijn tekstdocument 2
Sla deze op en vervang de .txt extensie naar .bat
Zorg dat dit bat bestandje bij je bestanden in dezelfde map staat en dubbelklik het, als het goed is worden al je bestand nu ge'renamed naar je doel naam.

:thumb:suc 6

:edit:
ik had in mijn excel 2x abcd23112008.jpg in kolom B staan, dit moet uiteraard elke keer 1 van de andere originele bestandsnamen zijn zoals jij ze al hebt, maar dat begrijp je waarschijnlijk wel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan