van vista-Xp-vista

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kavi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Kavi

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 aug 2008
Hai,

Ik heb een gloednieuwe laptop (HP compaq presario CQ50-100ED) waarop Vista standaard meegeleverd werd. Op aanraden heeft een vriend Vista vervangen door XP maar dat bleek niet ondersteund door HP en ook niet alle drivers zijn terug te vinden. Nu moet Vista dus weer terug anders kan ik er niets mee. Om XP erop te zetten is de C schijf geformateerd, maar de E schijf bevat alle recovery data.
Echter bij het opstarten van de computer en dan F11 indrukken (dat was de manier om terug te gaan naar fabrieksinstellingen is mij verteld) gebeurd er niets.
Iemand tips????

Alvast bedankt

Hai,

Ik heb een gloednieuwe laptop (HP compaq presario CQ50-100ED) waarop Vista standaard meegeleverd werd. Op aanraden heeft een vriend Vista vervangen door XP maar dat bleek niet ondersteund door HP en ook niet alle drivers zijn terug te vinden. Nu moet Vista dus weer terug anders kan ik er niets mee. Om XP erop te zetten is de C schijf geformateerd, maar de E schijf bevat alle recovery data.
Echter bij het opstarten van de computer en dan F11 indrukken (dat was de manier om terug te gaan naar fabrieksinstellingen is mij verteld) gebeurd er niets.
Iemand tips????

Alvast bedankt

Tja daar had je eerst maar op moeten letten natuurlijk. En waarschijnlijk heb je toch wel iets verwijdert dat met de recovery te maken heeft....
Is er geen recovery CD/DVD bijgeleverd?
Anders kan je eventueel denk ik wel van iemand anders een OEM Vista dvd gebruiken en de product key dan invoeren die op de laptop kleeft.

En waarom niet eerst Vista zelf testen, ipv Vista direct eraf te gooien voor XP?
Het is toch niet omdat die vriend zegt dat je beter XP kan gebruiken dat je dat dan zomaar moet doen. Trouwens, met Vista is niks mis hoor. Er zijn genoeg mensen die Vista fijn werken vinden, en misschien zou jij dat ook vinden :)

Laatst bewerkt:
Weer wat geleerd
helaas

Laatst bewerkt:
Een HP geeft bij de eerste opstart(s) aan dat er een recovey disk aangemaakt moet worden. Dat kún je niet gemist hebben!!! Die disk mag / moet je zelf branden op een eigen schijf. Als je dat hebt genegeerd / niet uitgevoerd hebt, dan heb je nu klein, maar niet onoverkomelijk probleem.

De oplossing (om Vista terug te krijgen) is de volgende:

ga met de pc waarvandaan je nu mailt naar de site van HP en download daar de juiste Vistadrivers voor jouw machine, of vertel even welke machine je precies hebt, dan zoeken we mee als dat nodig is.

Als je die drivers eenmaal hebt, dan brand je die alle op een schijf en bewaart ze goed!

Vervolgens leen je van iemand een Vista CD en start de installatie. Als de key wordt gegvraagd, vul je je eigen key in (staat op de sticker ergens op de machine)
Vervolgens loopt de installatie door en wordt Vista geïnstalleerd. (Na installatie zal je mogelijk een complete batterij aan foutmeldingen in apparaatbeheer hebben, vooralsnog niet aan storen)

Pak nu de die drivercd die je hebt gemaakt en installeer éérst de moederborddrivers / chipsetdrivers. Vervolgens de overige drivers van HP.
Registreer je Vistaversie daarna opnieuw online bij Windows en ga daarna naar Windows update en update Windows.
Als dat allemaal is gebeurd kun je je Office pakket installeren (als je dat zou hebben)
Update ook dat bij Microsoft update.
Installeer je virusscanner en update deze.
Installeer vervolgens alleen "serieuze" software en update deze.

Nu moet je even slim zijn en niet op een paar tientjes kijken: zoek een GOED backup programma dat in staat is Mirrors van je systeem te maken. (Type in Google de woorden "backup programma" en kijk wat ze kosten / beloven en zoek er één of twee uit en vraag hier welke mogelijk aan te bevelen is) Eenmaal aangeschaft maak je nu EERST een schaduwkopie van je systeem.

Ga nu pas verder met de installatie van je overige "minder serieuze" software.

Wanneer je nu in de toekomst Windows zou moeten herinstalleren dan heb je die driverCD die je zelf hebt gedownload en gemaakt, niet eens meer nodig. Die schaduwkopie zet in noodgevallen je gehele Vista terug zoals het was toen je die schaduwkopie ging maken, inclusief alle drivers en instellingen, of anders gezegd, die schaduw kopie die je met het gekochte programma hebt gemaakt, doet wat anders de HP recovery disk voor je had gedaan (Gratis, op de kostprijs van een schijfje na............)

Laatst bewerkt:
Thanx. Vanavond maar verder puzzelen met iemand die er meer verstand van heeft dan ik..
Alleen net wel op de site van HP gekeken maar het ding is nog zo nieuw dat ie nog niet bestaat in hun lijst met te downloaden drivers. Het is een laptop; compaq presario CQ50-100ED
Waarschijnlijk zijn om die reden dan ook de missende drivers om XP te laten draaien niet te vinden...

Overigens ter info: ik heb m overgenomen van iemand die er Linux op gedraaid heeft als test. Hij heeft geen recovery CD gemaakt omdat hij alles op e schijf geplaatst zou hebben onder het motto CDtjes raak je kwijt. Na Linux heeft hij wel Vista weer erop gezet met f11, wat nu dus niet meer werkt :(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan