• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

van weeknummer naar maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

witlofje

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2012
Hallo,

ik ben al even bezig maar het lukt me nog niet, is het ook mogelijk om wanneer je een weeknummer invult er automatisch de maand er bij komt te staan van een bepaald jaar.
dus bijvoorbeeld van 2015 week 6 ligt in februari.

Met het weeknummer in A1 en het jaar in B1:
=MAAND(DATUM(B1;1;A1*7-2)-WEEKDAG(DATUM(B1;1;3)))

dit heb ik gedaan alleen nu komt er het maand nummer, ik zou graag de volledige maand benaming, du januari, februari enz.

Wat wil je dat er met week 5 in 2015 gebeurt? (Valt in januari en februari)

Als je de formule van edmoor aanpast in
PHP:
=DATUM(B1;MAAND(DATUM(B1;1;A1*7-2)-WEEKDAG(DATUM(B1;1;3)));1)
Kan je de cel eigenschappen op 'mmmm' zetten.

Laatst bewerkt:
Hoe maakt hij dan de keuze of de week op maandag of zondag begint

Hoi witlofje,
Mischien heb je hier iets aan?
In vak a1 zet je de huidige datum
In vak A2 zet je het startjaar (in sommige gevallen het boekjaar)
In vak A3 krijg je het weeknummer.
Is mischien een voorzetje?
In bijlage
Greetz

Bijlagen

Waar moet je de eigenschap dan op zetten, waar ik hem nu op staan heb geeft hij ook het verkeerde jaar aan

Hij geeft niet het verkeerde jaar aan. Hij geeft het bekende jaar aan en omdat er geen jaar bekend is gebruikt hij jaar 0, en dat is 1900. Zo zie je maar dat je precies moet zijn in je vraagstelling want nu wil je ineens een complete datum in plaats van alleen de maand.

Leg dus eens uit wat precies je doel is. Wil je de datum van de maandag van het opgegeven weeknummer in het opgegeven jaar?

Wat VenA gemaakt heeft werkt goed, bedankt. Alleen nu loop ik tegen het volgende: Ik heb de kolommen een voorwaarde gegeven, wanneer de kolom een bepaalde maand is krijgt deze een bepaalde kleur. bv januari blauw, februari rood alleen nu gaat dit niet meer omdat er in de formule die ik hiervoor gemaakt heb =F$5="April" niet de notatie voorkomt van de formule van VenA denk ik. de uitkomst is niet letterlijk april.:confused:

hier een vb verander in kolom f de week nummer en de formule van VenA gaat werken alleen als ik deze formule in mijn eigen maand notatie staat gaat het niet goed met de opmaak:rolleyes: Bekijk bijlage Map6.xls

Met een celopmaak creëer je een opmaak. Er staat geen mei in de cel zelf alleen laat je het op deze manier weergeven. In je VO zal je dus de maand van de celwaarde moeten gebruiken. Dus wordt het in de VO iets van =maand(cel) = 5

Kun je dit ook in een voorbeeldje zetten voor de duidelijkheid

Misschien gaat het zelf proberen wat sneller dan elke keer een vraag te stellen en steek je er ook wat van op.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan