Van Windows naar Mac

Status
Niet open voor verdere reacties.

FlexyPHP

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2012
Berichten
9
Goedenavond,

Ik werk momenteel met een Windows 7 systeem en wil overstappen naar Mac. Heb Mac OSX Lion nu al een tijdje virtueel gebruikt en het werkt voortreffelijk! Nu twijfel ik tussen de verschillende types die ik kan kopen en later kan uitbreiden. Ik kan een paar dagen oude Mac Mini overnemen van een vriend omdat hij zijn Macbook Pro meer gebruikt. Dit is het goedkoopste model met 8GB aan geheugen en een SSD van 128GB, deze heeft hij zelf ingebouwd en ik krijg er dan wat leuke extra's bij voor in totaal €750,-. Of ik zou een nieuwe Mac Mini bij Apple kunnen kopen en voor de i5 of i7 processor gaan, upgraden naar 8GB en SSD doe ik later zelf. Ik ben ervan op de hoogte dat de garantie vervalt na het upgraden van deze onderdelen. Bij nieuwkoop zal ik ongeveer €1100/€1200,- (inclusief btw) kwijt zijn.

Wat wil ik gaan doen met de Mac? Een van de redenen waarom ik overstap is om Logic Pro 9 te kunnen gebruiken, ik werk nu met FL Studio dat alleen op Windows draait. Verder ontwikkel ik websites en ontwerp ze ook in Adobe Photoshop en Adobe Fireworks. Dus ik zal ook gaan werken met wat editors om te programmeren. Verder wil ik in de toekomst wat dingen gaan doe met de software van Avid, Pro Tools en eventueel videobewerking.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Alvast bedankt!
 
Overstappen van Windows naar iOS is erg lastig.
Soms zijn er bepaalde softwares die alleen op de ene werken.
Overig zou ik toch voor een mac gaan, deze zijn vaak wat sneller en kunnen ook wat meer dataverkeer aan.
Mocht je toch bepaalde software nodig hebben op je mac, er is een programma dat ''boot camp'' heet.
Dit is een programmatje dat (ik heb geen ervaring) windows programma's op je mac zou moeten kunnen draaien.

Ik zou zeggen doe wat google research!

Kevin
 
Hallo Kevin,

Ik ben op de hoogte van Bootcamp en de comptabiliteit van bepaalde software, in dit geval bijvoorbeeld met Logic Pro. Het zit mij nu vooral in de keuze tussen de processoren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je garantie vervalt niet als je zelf een andere harde schijf of meer geheugen er in zet. Wel is het zo dat je vanuit Apple geen garantie hebt op de geupgrade onderdelen, alleen de originele onderdelen.

Je kunt een oude mac mini overnemen, welke versie is het dan? (eventueel serienummer vermelden).

De i5 of i7 van de mac mini ga je niet veel verscil in merken qua snelheid. Of je moet voor de server versie van de mac mini kiezen, want dan heb je een quadcore i7 die erg snel is!

RAM upgraden zou ik zeker niet via apple doen, maar zelf kijken voor KTA geheugen op bijv. tweakers. Dan ben je voor 8Gb, 50 euro kwijt.

@kevin:
Overstappen van Windows naar iOS is erg lastig.
Ik neem aan dat je OS X bedoelt ipv iOS(mobiele versie van Apple). En wat is er lastig aan? Je zult andere software nodig hebben, dat klopt. Maar de werking van OS X is alleen even wennen en ik vind het een stuk fijner dan Windows. En stukken minder vastlopers en zeker amper blue screens(kernel panic in OS X genoemd). Ik heb in 2 jaar tijd 2 of 3x een kernel panic gehad omdat ik te veel geheugen gebruikte. Maar dat was mijn eigen fout :D
 
Laatst bewerkt:
Je garantie vervalt niet als je zelf een andere harde schijf of meer geheugen er in zet. Wel is het zo dat je vanuit Apple geen garantie hebt op de geupgrade onderdelen, alleen de originele onderdelen.

Je kunt een oude mac mini overnemen, welke versie is het dan? (eventueel serienummer vermelden).

De i5 of i7 van de mac mini ga je niet veel verscil in merken qua snelheid. Of je moet voor de server versie van de mac mini kiezen, want dan heb je een quadcore i7 die erg snel is!

RAM upgraden zou ik zeker niet via apple doen, maar zelf kijken voor KTA geheugen op bijv. tweakers. Dan ben je voor 8Gb, 50 euro kwijt.

@kevin:

Ik neem aan dat je OS X bedoelt ipv iOS(mobiele versie van Apple). En wat is er lastig aan? Je zult andere software nodig hebben, dat klopt. Maar de werking van OS X is alleen even wennen en ik vind het een stuk fijner dan Windows. En stukken minder vastlopers en zeker amper blue screens(kernel panic in OS X genoemd). Ik heb in 2 jaar tijd 2 of 3x een kernel panic gehad omdat ik te veel geheugen gebruikte. Maar dat was mijn eigen fout :D

Bedankt voor jouw bericht!

Het serienummer kan ik je zo niet vertellen. Dat zal ik even na moeten vragen.. Het gaat om de 2,3Ghz versie. In de versie die ik kan overnemen zit al 8GB geheugen en een 128GB SSD voor €750,-. Heb zelf al een Magic Mouse en Wireless Keyboard van Apple.
 
Deze week ga ik dus mijn Mac Mini kopen. Ik heb gekozen voor de Quad Core versie die komt met twee 500GB (7200RPM) harde schijven waarvan ik er één ga vervangen voor een SSD (OCZ Vertex 3 120GB). Maar welke schijf is precies de master en welke de slave? Het is wel erg handig om de SSD straks als master te hebben en niet als slave. Ook ga ik zelf het geheugen upgraden naar 8GB, hiervoor komt geheugen van Corsair in de plaats.

Zodra de SSD is geplaatst, hoe reinstall ik dan OSX Lion? Ik weet dat standaard de server editie van OSX Lion voor geïnstalleerd staat en dat ik deze functies niet ga gebruiken en die zijn uit te schakelen. Maar is het ook mogelijk om de regulaire versie van OSX Lion te installeren, dus zonder de 'server' opties en is alle software gewoon bruikbaar, dus niet dat bepaalde server NIET op de server editie draait zoals bijvoorbeeld Logic Pro of iLife? Als dat niet kan, hoe herinstalleer ik dan OSX überhaupt op de SDD? Enige links/tutorials zijn welkom! Heb iets gelezen over een 'recovery disk' en een 'network install', maar heb er 0,0 ervaring mee.

Dus in het kort, wat is de master HDD (onder/boven) en hoe reinstall ik OSX Lion (recentste versie) met een USB of DVD (via SuperDrive?).

Alvast bedankt en zijn er verder nog dingen waarmee ik rekening moet houden?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan