• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Van xlsx naar xls

• Onderwerp starter Onderwerp starter R4D4
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

R4D4

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2011
Ik zoek een snelle/handige manier om een bestand om te zetten van xlsx naar xls. EN/OF een manier om werkbladen te kunnen kopieren van een xlsx bestand naar een xls bestand.

Dit is wat ik doe en nodig heb:
Vanuit een tekenprogramma (Eplan) exporteer ik verschillende excellijsten met bestandstype .xlsx (.xls is helaas niet in te stellen).
Deze bestanden (1 met kabelnummers, 1 met onderdeelcodes en 1 met draadnummers) worden stuk voor stuk opgeslagen in een projectmap.

Deze bestanden heb ik nodig voor het uitprinten van diverse labels/coderingen. De printers die deze labels uitprinten kan alleen overweg met xls-bestanden.

En om het in onze werkplaats gemakkelijk/overzichtelijk te houden wil ik hun 1 excel-bestand (xls) aanbieden met hierin diverse tabbladen (1 met kabelnummers, 1 met onderdeelcodes en 1 met draadnummers).

Iemand een idee hoe ik dit handig/snel kan doen. Behalve dan steeds alle lijsten handmatig kopiëren/plakken naar een verzamel-excel-bestand?

Kun je toch gewoon doen bij opslaan als, dan kiezen voor xls

Plaats eens een voorbeeld van die drie xlsx bestanden en een .xls bestand die daaruit moet voortkomen.

Kun je toch gewoon doen bij opslaan als, dan kiezen voor xls

De bestanden worden vanuit Eplan automatisch opgeslagen. En zoals ik in mijn post al aangaf, doet het programma dit in xlsx

Ik word nieuwsgierig naar merk en type van een printer die 'alleen xls-bestanden' kan printen.

Met deze macro zou het moeten lukken.
De bestanden die je om wilt zetten in een map zetten en dan bij de macro uitvoeren de map selecteren.

Code:
Sub ConvertWorkbooksToXls()
    Dim strPath As String
    Dim strFile As String
    Dim wb As Workbook

'Vraag de gebruiker om het pad van de map met de werkboeken
    With Application.FileDialog(msoFileDialogFolderPicker)
        .Title = "Selecteer een map"
        .Show
        If .SelectedItems.Count = 0 Then Exit Sub
        strPath = .SelectedItems(1)
    End With

'Loop door alle bestanden in de map
    strFile = Dir(strPath & "\*.xlsx")
    Do While strFile <> ""
        'Open het bestand
        Set wb = Workbooks.Open(Filename:=strPath & "\" & strFile)

'Verander het bestandstype naar XLS en sla het op met dezelfde bestandsnaam
        wb.SaveAs Filename:=strPath & "\" & Left(wb.Name, Len(wb.Name) - 5) & ".xls", _
            FileFormat:=xlExcel8

'Sluit het bestand zonder wijzigingen op te slaan
        wb.Close SaveChanges:=False

'Ga naar het volgende bestand in de map
        strFile = Dir()
    Loop

'Geef een melding wanneer het omzetten van de bestanden is voltooid
    MsgBox "De conversie is voltooid!"
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug