Van XP naar W7 ultimate

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robbert1987

Gebruiker
Lid geworden
24 mei 2010
Berichten
6
ik draai volledig onder XP ....

maar nu heb ik hier de cd van W7 liggen en dacht ik, ik wil die eens uitproberen...
maar van xp naar W7 kan ik niet rechtstreeks upgraden blah blah blah
en als ik de cd in de driver doe, en dan via de bios en bootsysteem alles erop zet om op te starten via de cd...
krijg ik alsnog het fijne "Welkom" van windows XP en kan ik mij inloggen op mijn xp accountje....


nu is tevens mijn pc vol met zooi en traag etc, dus zou ik graag vooraf mijn harddrive willen formatteren
dat ik kan beginnen met een schone lei...
het is een werkende versie, want ik draai nu op win 7 , die had ik op mijn D partitie gezet, en op C staat nog mijn XP...

dus graag zou ik wat tips over hoe te formatteren en vervolgens win 7 te kunnen installeren
wil namelijk mijn partitie grootte ook nog aanpassen

Bvd Robbert
 
Start met XP op en formatter vanuit 'Deze computer' de partitie waarop 7 staat.
Stop daarna de Vistaschijf in de machine, boot ermee en formatteer C : alvorens je begint met installeren.
 
Start met XP op en formatter vanuit 'Deze computer' de partitie waarop 7 staat.
Stop daarna de Vistaschijf in de machine, boot ermee en formatteer C : alvorens je begint met installeren.

Een typfout is snel gemaakt. Gelukkig stond in de eerstre regel wél het juiste OS.
 
ja ok...
dus ik moet XP cd erin stoppe,,, dan de hele boel formattere
en dan de win 7 cd erin dumpe
 
Redelijk omslachtig allemaal...

gewoon opstarten vanaf de Win7 DVD, bij installeren kiezen voor: geavanceerd, daar de partities verwijderen, nieuwe partitie aanmaken, formatteren en installeren maar.

Daar heb je geen XP cd voor nodig
 
gewoon opstarten vanaf de Win7 DVD, bij installeren kiezen voor: geavanceerd, daar de partities verwijderen, nieuwe partitie aanmaken, formatteren en installeren maar.

ik heb zowel geprobeerd W7 cd erin te doen terwijl ik gewoon in xp zit,,, vanuit daar heb ik hem dan kunnen installeren
en ik draai nu op W7, alleen xp staat er ook nog op op C partitie

als ik het zo wil doen zoals ik gewend ben met xp,,, cd erin, pc rebooten en dan vanaf de cd opstarten,,, vanuit daar kan je partities maken etc etc
maar dat werkt niet ><
in de bios zet ik de boel zo dat hij vanaf opstart mogelijkheid 1 , 2 en 3 allemaal vanaf de cd opstarten,,, maar 2 telle later krijg ik gewoon het welkom scherm van xp...
dus schiet niet op
 
ja ok...
dus ik moet XP cd erin stoppe,,, dan de hele boel formattere
en dan de win 7 cd erin dumpe
Nee, dat dat schreef ik niet. Gewoon terwijl de pc aanstaat -met XP als besturing- op 'Deze computer' klikken met een rechtse muisklik rechtstreeks de D partitie (waarop 7 staat) formatteren.
Dan de 7 schijf erin en opnieuw opstarten en 7 op C installeren.
Vanzelfsprekend is hetgeen mrmusic schrijft ook een optie. Het vergt alleen íets meer alertheid tijdens het installeren want voor je het weet heb je een dualboot 7 en of je dat zou willen.......?
 
Laatst bewerkt:
ik heb zowel geprobeerd W7 cd erin te doen terwijl ik gewoon in xp zit,,, vanuit daar heb ik hem dan kunnen installeren
en ik draai nu op W7, alleen xp staat er ook nog op op C partitie

als ik het zo wil doen zoals ik gewend ben met xp,,, cd erin, pc rebooten en dan vanaf de cd opstarten,,, vanuit daar kan je partities maken etc etc
maar dat werkt niet ><
in de bios zet ik de boel zo dat hij vanaf opstart mogelijkheid 1 , 2 en 3 allemaal vanaf de cd opstarten,,, maar 2 telle later krijg ik gewoon het welkom scherm van xp...
dus schiet niet op

Je moet ook booten met de 7 schijf erin, dus de schifj in de lade, de opstart van de installatie onderbreken en dan de machine opstarten terwijl de schijf van 7 erinzit.
 
Laatst bewerkt:
Nee, dat dat schreef ik niet. Gewoon terwijl de pc aanstaat -met XP als besturing- op 'Deze computer' klikken met een rechtse muisklik rechtstreeks de D partitie (waarop 7 staat) formatteren.
Dan de 7 schijf erin en opiieuw opstarten en 7 op C installeren.
Vanzelfsprekend is hetgeen mrmusic schrijft ook een optie. Het vergt alleen íets meer alertheid tijdens het installeren want voor je het weet heb je op de door mrmusic beschreven wijze een dualboot 7 en of je dat zou willen.......?


ik heb XP nog altijd op C staan,, die partitie wil ik formateren / groter maken...
ik had 7 wel rechtstreekd op C kunnen installeren ipv op D zoals hij nu staat...
maar met maar 500MB vrije ruimte is dat geen mogelijkheid, en daarom kan ik hem nu niet op C installeren
vandaar dat ik de boel graag eerst wil formateren / aanpassen voor ik 7 ga isntalleren
 
Wanneer jij de windows 7 boot vanaf de cd, dan kun je kiezen op welke harde schijf je hem wil.
Als je die hardeschijfen op beeld ziet kun je ze daar ook gelijk formateren, dat staat daaronder. En dan is je hardeschijf helemaal leeg en kun je een schone windows 7 installeren.

mvg,
Reinier
 
@Robbert1987: In dat geval idd. doen wat eerder is beschreven:
de DVD erin, alle partities verwijderen en dan 7 op C installeren.
Eventueel pas na de installatie een D partitie maken.
 
Laatst bewerkt:
Want je kunt allebei de schijfen gewoon formateren met de windows 7 dvd erin.

Succes er mee!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan