Van XP terug naar 2000?

Status
Niet open voor verdere reacties.

CookieJar

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2009
Berichten
16
Hallo,

Ik weet niet zo goed of dit bij Windows 2000 of bij Windows XP moet staan, maar het lijkt me dat het niet zoveel uitmaakt. Anyway,

Wij hebben hier een laptop staan waarop Windows XP geïntalleerd is. Maar dat ding is ontzéttend irritant met Windows XP, omdat er officieel Windows 2000 Professional SP1 op hoort te staan. Ik heb zelf geen idee wie XP erop heeft gezet, het is al een tijdje geleden maar de laptop draait gewoon niet lekker met Windows XP en bovendien heb ik de herstelschijven van XP niet.

Nou wilde ik dus 2000 terugzetten. Toen ik de herstelschijf van 2000 erin stopte, gaf hij uiteraard aan dat dit niet kan omdat er al een nieuwere versie van Windows op staat. Dus ik ging op internet zoeken naar een manier om XP eraf te gooien en 2000 weer terug te installeren, maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden. Op de site van Microsoft staat het volgende:

'Als u wilt terugkeren naar Windows 95, Windows NT of Windows 2000
Als u Windows XP wilt verwijderen en wilt terugkeren naar Microsoft Windows 95, Microsoft Windows NT of Windows 2000, moet u Windows 95, Windows NT of Windows 2000 opnieuw installeren. Start de computer op in de veilige modus en maak back-ups van alle belangrijke gegevens voordat u Windows 95, Windows NT of Windows 2000 opnieuw installeert.'

Ik heb hem in de veilige modus opgestart maar hoe installeer je 2000 dan opnieuw? En die backups, bedoelen ze daarmee de dingen die voor mij belangrijk zijn (zoals foto's, documenten, enz.), of juist dingen die Windows draaiende houden?

Kortom, hoe kan ik XP verwijderen en 2000 opnieuw installeren?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd en dat er een antwoord uit komt. Alvast bedankt.

Groetjes, CookieJar

Edit, ik ben trouwens nogal een noob op dit gebied, en ik weet dat velen van jullie taal gebruiken die ik niet begrijp, dus zouden jullie het alsjeblieft op een noob-bestendige manier uit willen leggen?
 
Laatst bewerkt:
Allereerst maak je een backup (wordt al genoemd) van bestanden die je niet kwijt wilt zijn na een herinstallatie.

Daarna stop je de win2000 cd in je speler en start de pc opnieuw op. Als het goed is is de cd bootable en staat in de bios de cdrom speler als 1e bootdevice en krijg je een melding "druk op een toets om van cd te starten"
 
Ontzettend bedankt voor het snelle antwoord!

Ik heb gedaan wat je zei, alleen krijg ik nu dus de volgende melding:

'Op deze cd-rom staat een oudere versie van Windows dan de versie die u momenteel gebruikt. U kunt Setup van deze cd-rom niet gebruiken.'

En dan de optie 'OK'.

En mag ik vragen wat 'bootable' inhoudt?:eek:
 
Bootable is opstartbaar.

Je moet nadat je de cd van 2000 erin hebt gedaan nog wel de pc opnieuw starten. En als alles goed staat dan moet je melding krijgen of je van cd wilt starten.
 
Ja dat heb ik inderdaad gedaan, maar dan krijg ik dus die melding. Het lijkt me omdat ik dus XP erop heb staan.
 
Dus XP start gewoon op ondanks dat je de cd van 2000 erin hebt?

Of de cd in niet bootable of je biosinstelling staat niet goed. Tijdens het opstarten krijg je in beeld "press ..... to enter setup"

De toets die aangegeven staat op .... moet je indrukken (kan f2, f10 esc of iets in die richting zijn.) en dan op zoek naar opstartvolgorde en daar dient de cdspeler als 1e te staan.

Of hier diskette downloaden http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm om daarna 2000 te installeren.
 
Laatst bewerkt:
Is het een orginale cd van windows 2000?? downgraden naar 2000 zal je toch wijzen op een nieuwe installatie ik heb gisteren weer Windows Vista op mijn acer aspire 5315 gezet met een Recovery Dvd van Packard bell.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan