• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vanuit 2 excel werkbladen één bestand maken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pete14

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2001
Berichten
126
Is het mogelijk om vanuit 2 werkbladen met dezelfde lay-out één compleet werkblad te maken ? De moeilijkheid in deze is dat indien er regels in beide werkbladen qua inhoud gelijk zijn (bijv. artikelnummer) hij deze regel overslaat om te voorkomen dat ik dubbele regels krijg.
 
Huis tuin en keukenoplossing

Beste,

indien je bestand niet te groot is: 1 bestand van maken door knippen plakken, sorteren volgens artikelcode, kolom invoegen. In die kolom bijvoorbeeld: =ALS(A1=A2;"dubbel";;) dan deze functie doortrekken tot einde bestand. Misschien kan dit je helpen?
 
ipv smiley uiteraard ;"")

Beste,

indien je bestand niet te groot is: 1 bestand van maken door knippen plakken, sorteren volgens artikelcode, kolom invoegen. In die kolom bijvoorbeeld: =ALS(A1=A2;"dubbel";;) dan deze functie doortrekken tot einde bestand. Misschien kan dit je helpen?
 
Bedankt voor je reactie Philip !
wat is er aan de hand :
ik heb een werkblad A waar op regelniveau een x-aantal klanten staat met per klant een aantal regels met artikelnummers en aantallen , netjes per kolom een waarde.
ik heb óók een werkblad B met een aantal dezelfde klanten maar ook met nieuwe klanten.

Ik wil deze 2 werkbladen samenvoegen met als resultaat ;
indien bij samenvoegen er op klantniveau dubbele artikelnummers voorkomen hij deze regel niet importeert. Het gaat mij erom dat ik een overzicht krijg van mijn klanten en wat ze van mij afnemen. ALs ik dan per klant dubbele regels tegenkom is dat onoverzichtelijk.

Hopelijk kun je mij hierbij helpen !?
 
Post eens een voorbeeld bestandje, met sheet 1 en 2 zoals het nu is en op sheet 3 zoals je het zou wilen hebben!!! scheelt een hoop zoek tijd.
 
Voeg de twee bestanden samen en ga aan de gang met Uitgebreid filter. Activeer een willekeurige cel binnen de lijst en kies Data / Filter / Uitgebreid filter.
In het venster "Uitgebreid Filter" selecteert je "Kopiëren naar een andere locatie" en geef je een nieuwe locatie op, in het vak "Kopiëren naar" (de nieuwe locatie moet wel op hetzelfde werkblad staan). Selecteer de optie "Alleen unieke records" en klik op OK.
 
Een voorbeeldbestandje zou inderdaad wel handig zijn....

De oplossing van CorVerm zou spaak kunnen lopen omdat volgens mij het artikelnummer wel aan de klant gekoppeld moet blijven. Werk je met Uitgebreid Filter dan wordt die koppeling losgelaten.

Een andere mogelijkheid is gebruik maken van Vertikaal Zoeken. Maar goed, ook dat kan fout lopen, ligt aan de indeling van het werkblad.

Dus nogmaals: een voorbeeld zou erg handig zijn, anders blijft iedereen een beetje gissen! Er zijn in dit geval vele wegen die naar Rome leiden.
 
Fijn dat jullie willen helpen !
Ik heb een zip toegevoegd - let op : excel sheet bevat 2 tabs
 

Bijlagen

  • voorb1.zip
    1,9 KB · Weergaven: 32
Heb even de proef op de som genomen en de door mij aangereikte suggestie (Uitgebreid filter) getest. Bij mij heeft het het gewenste resultaat. De gegevens van Blad1 gekopieerd naar Blad 2 en daarna nog enkele records dubbel gekopieerd. Uitgebreid filter er op losgelaten en dat werkt perfect.
 
Cor, wederom bedankt voor je reactie. Echter ik kom er niet uit. Gijgevoegd tref je een deel van een werkblad aan waar ik van 2 werkbladen gegevens geexproteerd heb. Ondanks dat ik met filter kopieeren "unieke"records blijft hij dubbele regels copieeren.
Zo wordt artikel 960 gewoon meegekopieerd.
Of doe ik iets verkeerd ? Hopeljik wil je mij helpen !
 

Bijlagen

  • vb2.zip
    2 KB · Weergaven: 63
Bijgevoegd het eerste bestandje dat je hebt geplaatst. Je zult zien dat hetgeen ik voorgesteld heb inderdaad werkt. Overigens is het wel zo handig om veldnamen boven de gegevens te zetten zoals je dat in dit bestand ook gedaan hebt.
 

Bijlagen

  • Uitgebreid filter.zip
    17 KB · Weergaven: 41
Cor, misschien heb ik tevroeg gejuichd - zoals je in de bijlage kunt zien heeft hij artikel 960 2x ingelezen ?? wat die ik verkeerd ?
 

Bijlagen

  • vb3.zip
    13,9 KB · Weergaven: 36
Schiet mij maar in een mandje:mad: Het lukt ook mij niet (maar wie ben Ik?) om te filteren op die nummers. Wie het weet mag het zeggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan