Vanuit Access in Excel format rapporten genereren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michiel Karel

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2007
Ik moet voor mijn afstudeeropdracht rapportages maken.

Deze rapportages zullen voor het grootste gedeelte bestaan uit Pivot tables in Excel.

Echter wil mijn baas vanuit Access rapporten generen in Excel formaat.
Hij zegt dat er in Access 97 een dergelijke functie zat, maar aangezien we hier nu met Access 2003 werken is dit niet meer mogelijk.

Voor degenen in de transportsector:

Er wordt hier gewerkt met het programma Chainware, dat Access voedt met informatie.
Deze informatie wordt gedumpt in een file (soort txt file van Excel).

Nu wil m'n baas dus op basis van die Access gegevens Excel rapportages genereren.
Hoe kan dit??

Alvast bedankt.

Dat kan.

Het makkelijkst is gebruik te maken van de export functie die access heeft om naar Excel te exporteren.
Als je een formulier of een rapport open hebt staan kun je onder menu Extra onder de optie Analyseren de export mogelijkheden naar Word en Excel vinden.
Nadeel van deze opties is dat de opmaak van je rapport of formulier niet meekomt.

De moeilijke weg is gebruik maken van de Excel object bibliotheken. Dat gaat alleen lukken als je behoorlijk goed kunt programmeren in Visual Basic for Applications, zowel in access als in Excel.
Voordeel van deze weg is dat alles wat in Excel mogelijk is vanuit Access aangestuurd kan worden. Het is alleen wel een hoop programmeer werk.

Een derde manier is vanuit access een ASCII bestand met de gegevens maken.
Als je ervoor zorgt dat deze gegevens gescheiden zijn door punt-komma's, en je zorgt ervoor dat het bestand de extentie .csv krijgt dan kan excel dit bestand openen.

Laatst bewerkt:
Geweldig! Bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord. Ik ga er vandaag meteen mee aan de slag. Het is natuurlijk wel een uitdaging om dit werkend te krijgen. Het is echter wel gewenst dat de opmaak meekomt, aangezien de rapporten in min of meer dezelfde vorm uit de pc moeten komen rollen.

Anders moet er namelijk een derde persoon worden ingeschakeld. Iemand zin om wat bij te verdienen :D ?

Ik heb namelijk een budget van x euro (mij nog niet bekend) toegezegd gekregen. Dus wie zoiets wil fixen, moet even een mailtje sturen naar mkarel@voslogistics.com voor verder contact :). Reageren op deze thread mag natuurlijk ook, ik zal het dagelijks even checken.

Verder nog iemand interessante op- of aanmerkingen?

Groeten,

Michiel

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan