Vanuit meerdere tabellen kolom maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lschot

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2010
Hoi allemaal,
Ik ben helemaal nieuw met access (heb wel het handboek van Wilfred de Feiter), en ben bezig om een familieboek (zoals reader digest het heeft) te maken in access.
Het gaat hier alleen maar om tabellen met informatie over welke verzekeringen ik heb, persoonsgegevens van gezinsleden, allemaal tekst en datum's eigenlijk.
Nu moet ik 1 tabel maken waar ik dmv "opzoeken en relatie" (denk ik) namen kan selecteren die al eerder gebruikt zijn. Dit omdat ik in een andere tabel alleen 1 van deze namen in moet vullen.

Ik heb nu een tabel genaamd "familie" waarvan ik de gegevens moet hebben van de kolom "hele naam"
een tabel genaamd "Kinderen" waarvan ik de gegevens moet hebben van de kolom "naam kind"
en ik heb een tabel genaamd "broers en zussen" waarvan ik de gegevens moet hebben van de kolom "Naam"

Is het met access mogelijk om een nieuwe tabel/query of zo te maken waar deze gegevens allemaal samengevoegd worden tot 1 kolom?

Ik heb een voorbeeldbestand in mijn dropbox gezet,

https://www.dropbox.com/s/rh3duug0liyrl1b/voorbeeld1.accdb?dl=0

vriendelijk bedankt voor de aandacht.
Leo Schot

Ik heb je voorbeeldje even bekeken, en ik raad je aan om overnieuw te beginnen. Deze opzet gaat je (zo niet nu dan toch zeker in de toekomst) ongelooflijk veel problemen opleveren. Databases zijn gebaat bij, en werken het best, als je de database gestructureerd opzet. Dat houdt bijvoorbeeld in dat je 'voorwerpen' (zoals artikelen, bestellingen, mensen) bij elkaar houdt in een tabel. Een kind is in essentie hetzelfde als een broer of zus. In ieder geval voor de wet :). Mensen horen dus gewoon bij elkaar in één tabel. Als je een genealogie stamboom achtige database gaat maken, dan wil je natuurlijk wel de onderlinge relaties kunnen vastleggen. En dat is vrij simpel door het opnemen van 2 extra velden waarmee je verwijst naar de ouders.