Vanuit meerdere tabellen kolom maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lschot

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2010
Hoi allemaal,
Ik ben helemaal nieuw met access (heb wel het handboek van Wilfred de Feiter), en ben bezig om een familieboek (zoals reader digest het heeft) te maken in access.
Het gaat hier alleen maar om tabellen met informatie over welke verzekeringen ik heb, persoonsgegevens van gezinsleden, allemaal tekst en datum's eigenlijk.
Nu moet ik 1 tabel maken waar ik dmv "opzoeken en relatie" (denk ik) namen kan selecteren die al eerder gebruikt zijn. Dit omdat ik in een andere tabel alleen 1 van deze namen in moet vullen.

Ik heb nu een tabel genaamd "familie" waarvan ik de gegevens moet hebben van de kolom "hele naam"
een tabel genaamd "Kinderen" waarvan ik de gegevens moet hebben van de kolom "naam kind"
en ik heb een tabel genaamd "broers en zussen" waarvan ik de gegevens moet hebben van de kolom "Naam"

Is het met access mogelijk om een nieuwe tabel/query of zo te maken waar deze gegevens allemaal samengevoegd worden tot 1 kolom?

Ik heb een voorbeeldbestand in mijn dropbox gezet,

https://www.dropbox.com/s/rh3duug0liyrl1b/voorbeeld1.accdb?dl=0

vriendelijk bedankt voor de aandacht.
Leo Schot

Ik heb je voorbeeldje even bekeken, en ik raad je aan om overnieuw te beginnen. Deze opzet gaat je (zo niet nu dan toch zeker in de toekomst) ongelooflijk veel problemen opleveren. Databases zijn gebaat bij, en werken het best, als je de database gestructureerd opzet. Dat houdt bijvoorbeeld in dat je 'voorwerpen' (zoals artikelen, bestellingen, mensen) bij elkaar houdt in een tabel. Een kind is in essentie hetzelfde als een broer of zus. In ieder geval voor de wet :). Mensen horen dus gewoon bij elkaar in één tabel. Als je een genealogie stamboom achtige database gaat maken, dan wil je natuurlijk wel de onderlinge relaties kunnen vastleggen. En dat is vrij simpel door het opnemen van 2 extra velden waarmee je verwijst naar de ouders.
Je maakt dus één tabel waarin je alle personalia zet die je op wilt slaan en een sleutelveld PersoonID. In die tabel zet je een veld VaderID en MoederID en daar vul je de bij een persoon horende oudergegevens in.

In concreto ziet het er dan zo uit: je maakt twee records voor een man en een vrouw (laten we het even biologisch simpel houden). Die vormen je startpunt, en daar weet je op het moment van starten de ouders niet van. Net zo min als voor de broer en zus van de man, dus die voer je ook in. Je hebt nu 4 records, voor 4 personen. Van het eerste paar weet je 3 kinderen, dus die voor je ook in. Bij de kinderen weet je de ouders, dus bij VaderID vul je een 1 en en bij Moeder ID een 2. Gesteld dat die dus inderdaad een 1 en 2 hebben als ID. De kinderen hebben nu dus de ID's 5, 6 en 7. Van de dochter (record nr 6) weet je dat die getrouwd is, dus daar vul je de echtgenoot van in, recordID 8 dus. Dat paar heeft ook weer kinderen, dus daar vul je dan bij de Vader een 8 in, en bij de moeder een 6. Na veel speuren kom je de ouders van de eerste vrouw (ID 2) tegen, en die krijgen ook een eigen record, laten we zeggen: 24 en 25. Nu vul je bij de vrouw (ID 2) in het veld VaderID de waarde 24 in, en bij MoederID de waarde 25. Hiermee is de boom dus al enigszins te bekijken. Hoe meer gegevens je vindt, hoe meer personen je invult, en hoe meer takken je krijgt. En allemaal gebaseerd op hetzelfde principe. Kinderen herken je aan het feit dat ze hetzelfde (of in ieder geval voor de helft) ouderpaar hebben, neven en nichten verbind je met een hogere tak.
Dat is in mijn ogen een veel betere opzet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan