Vanuit veld naar tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenMioch

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2007
Het zou heel simpel moeten zijn, maar ik kom er maar niet uit ..

Ik heb een formulier met een veld genaamd "filterkenteken"
Op het formulier is een knop welke "knop183" heet

Wat ik wil is dat als ik op de knop click de gegevens welke ingevuld zijn in het veld filterkenteken in een de kolom genaamd "kenteken2" van de tabel "TBLwaarschuwingen" komt te staan.

Ik heb het in VBA geprobeerd met de On_Click event van knop183

Zoiets als :

Private Sub Knop183_Click()
Dim stDocName As String

Me![FilterKenteken] = TBLwaarschuwingen.kenteken2

Waar ga ik verkeerd ?

Alvast dank voor het meedenken ! :)

Je maakt twee fouten: allereerst doe je het precies verkeerd om:
TBLwaarschuwingen.kenteken2 = Me.[FilterKenteken] zou het moeten zijn. Maar ook dit gaat niet werken, want ik neem aan, dat je de tabel [TBLwaarschuwingen] niet hebt hangen aan je formulier? Want anders zou je niet naar de tabel verwijzen, denk ik, maar naar het formulierveld [Kenteken2].
Je zou kunnen overwegen om dat alsnog te doen, door de query van het formulier uit te breiden door de tabel [TBLwaarschuwingen] te koppelen aan de tabel die als bron voor het formulier geldt. Is dat niet de bedoeling, dan zul je op een andere manier de gegevens moeten kopieéren, want zoals gezegd, met de huidige constructie zal het nooit gaan lukken.

Wat je zou moeten doen, is via een RecordSet de tabel [TBLwaarschuwingen] openen, het record toevoegen, of bijwerken, en weer sluiten. Ik weet niet precies wat je op wilt slaan, maar ik vermoed dat je in de tabel [TBLwaarschuwingen] wel meer velden gebruikt dan alleen het veld Kenteken2. En wil je alle records uit de tabel van het formulier kopieéren, of slechts het huidige record? Want dan moet je ook nog wat extra's doen.
Dus graag eerst wat meer informatie!

Ja ik had al een beetje het idee dat ik verkeerd bezig was, heb het eerst op alle manieren geprobeerd maar zonder succes hehe.

Het klopt dat ik naar de tabel verwijs.

Ik zal de constructie een beetje uitleggen:

Ik heb een formulier waar je met zoekopdrachten records uit een database haalt. Het is een parkeer database, Dus alle relevante info zoals datum aanvraag, naam, kenteken, vergunningnummer worden getoond.

Als iemand fout geparkeerd heeft, willen we dit uiteraard ook opslaan, maar dat doen we in een andere tabel. Hier staan datum overtreding, kenteken en reden waarschuwing in.

Mijn werkgever wil dat we foutparkeerders gaan mailen en dat probeerd ik te automatiseren door de parkeer-database te koppelen aan de waarschuwings-database.

Op het hoofdveld heb ik een "zoeken op kenteken" veld. Die vullen we in om te kijken of de parkeerder bij ons bekend is. Op hetzelfde formulier heb ik een invoer-vak gemaakt waarop we de reden van waarschuwen in kunnen voeren. De bedoeling is dan dat ik vervolgens op een knop "email versturen" klik en dat ie de datum van vandaag, het kenteken waarop we zochten, en de reden in de TBLwaarschuwingen zet. Alsmede moet er een rapport worden gemaakt met diverse gegevens en toe gevoegd aan de mail. Laatstgenoemde heb ik al voorelkaar gekregen. Enige wat mij dus rest is dat ie het kenteken en de reden in die TBLwaarschuwingen in respectievelijk Kenteken2 en Reden kolom. (over de datum rep ik niet, dat is makkelijk)

Ik hoop dat je het nog kan volgen

Een en ander werkt al als ik een apart formulier maak, maar ik wil het juist koppelen aan de parkeer-database om extra handelingen te voorkomen, en te voorkomen dat we weer verschillende formulieren moeten gebruiken. Ons parkeerterrein is groot en het aantal waarschuwingen kan oplopen tot tientallen per dag, Hoe minder handelingen hoe beter.

Je hebt het over een koppeling tussen twee databases; ik neem aan dat je bedoelt dat je tabellen uit de Waarschuwingsdatabase hebt gekoppeld aan de Parkeerdatabase?

Je kunt met een volgende constructie wel uit de voeten denk ik:
Code:
    With CurrentDb.OpenRecordset("SELECT * FROM TBLwaarschuwingen")
        .AddNew
        ![datum aanvraag] = Date
        !Kenteken2 = Me.txtKenteken2
        !Reden = Me.txtReden
        !Tijd = TimeSerial(Hour(Now()), Minute(Now()), 0)
        .Update
        .Close
    End With
Met een kleine aanpassing naar de juiste veldnamen uiteraard...

Zal het eens overwegen ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan