• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

variabel bereik in een som.als formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

UUstudent

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2018
Hallo allemaal!

Ik heb een schema gemaakt waarin ik uren wil optellen. Boven elk uren aantal staat ook nog een code van 0 t/m 8. De cijfers staan bijvoorbeeld voor aantal uren van vaste medewerkers, zieke uren, vrije uren, etc. Nu is het zo dat de code en het aantal uren in dezelfde kolom óm de 3 rijen staan --> de Codes staan in A4, A7, A10, ... en de Uren in A5, A8, A11, ...
Ik wil graag een formule waarin ik het aantal uren kan optellen per code. Dus totaal uur voor code 0, totaal uren voor code 1, etc.
Hier is een voorbeeld bestandje ter verduidelijking:

Het gaat om de blauwe kolom A (dit is mijn data). Die uren wil ik per code optellen in de vorm van een totalentabel (dit is mijn eindproduct). Wat ik nu heb gedaan is twee extra grijze kolommen, D en E, toevoegen die dienen als tussenstap. In die grijze kolom gebruik ik deze formule:
=ALS(REST(RIJ(A4);3)=1;A5;"")
om dan vervolgens de grijze kolommen op te tellen voor de = Totalentabel gebruik ik:
=SOM.ALS($E$3:$E$141;0;$D$3:$D$141)

Op zich werkt dit prima, maar ik vroeg me af of het mogelijk is om die grijze kolom over te slaan en dat je dus een soort van variabel bereik hebt.
Wat ik zelf heb geprobeerd is om het bereik van de SOM.ALS formule te vervangen voor REST(RIJ(A4)=1.
Dus dan zou je iets krijgen als =SOM.ALS(REST(RIJ(A1);3)=1;0;A4:A141) Maar dit werkt dus niet. Hetzelfde geldt voor =AANTALLEN.ALS()

Is het überhaupt mogelijk om het bereik te schrijven in de vorm van een formule? Het is vooral uit interesse want ik heb ooit voor een vergelijkbaar probleem gestaan.

Groetjes,

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
In I5:
Code:
=SOMPRODUCT(ISGETAL($A$4:$A$139)*($A$4:$A$139=I4)*($A$5:$A$140))

Laatst bewerkt:
Dankjewel voor je reactie Conseclusie!
Ik krijg alleen met jouw formule een waarde van 181.25 i.p.v. 107.25

Zet de codes in kolom A
Zet de uren in kolom B
Maak van dit gebied een draaitabel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Alleen nog even voor de duidelijkheid, het bereik van een som.als() formule kan dus niet in de vorm van een formule geschreven worden en moet dus altijd in de vorm van A1:A10 zijn?

Als je de gegevens in kolom A en B zet:
PHP:
=SUMIF(A2:A150;0;B2:B150)

Laatst bewerkt:
dan moet je je even verdiepen in gedefinieerde namen, daar kan je alle richtingen mee uit.
Door heel goed Bereik1 te definieren kan je al je wensen voldoen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hee kijk eens aan, hier was ik naar op zoek cow18! Bedankt voor het voorbeeld, ik ga me even verder verdiepen in gedefinieerde namen.

Wat mij betreft is deze vraag nu opgelost. Moet ik dat trouwens zelf aangeven?

In je eerste bericht kun je dat zelf aangeven.

Maak er een intelligente tabel van.
Als je het het bereik vergroot gaan de formules automatisch mee.

Dus "variabel en met som.als".

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan