Variabele aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Lion93

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2007
Hallo,
Het gaat om de website http://leerling.olvbreda.nl/4VIN_6/Leon%20Verschuren/

Ik heb een index.php bestand dat de pagina "menu.html" in de div Menu included: <?php include("menu.html"); ?>
En in de div Content, "home.html" included: <?php include("home.html"); ?>

En de enige inhoud in het home.html is echt alleen
PHP:
<H1>Home</H1>
<HR>
<P>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non proident, sunt in culpa qui officia deserunt mollit anim id est laborum.</P>

Maar nu wil ik dat als er op een link in "menu.html" wordt geklikt dat dan een andere pagina in de div Content wordt geïncluded.

Dus ik dacht over iets met een variabele.
Ik heb nu in de header van index.php dit gezet:
<?php $MENULINK = "home.html"; ?>
En
<?php include("home.html"); ?>
Verandert in
<?php include("$MENULINK"); ?>

Nu moet dus wanneer op een link wordt geklikt de variabele $MENULINK worden verandert in bv.
<?php $MENULINK = "deel2.html"; ?>

Hoe kan ik dit doen en kan dit wel op deze manier?
Alvast bedankt!

Wat je zou kunnen doen

PHP:
<a href="?p=home">Home</a>
<a href="?p=menu1">Menu1</a>
	<?php
               switch(@$_GET['p']) {			
			case 'home':
				include('includes/paginas/home.html'); // je hebt dan de map includes, met daarin paginas, en daarin je html
				break;
			case 'menu':
				include('includes/paginas/menu1.html');
				break;
                       case 'functie':
				include('includes/functions/functie.php'); // zo kun je ook een andere map voor functies, tamelijk geordend zo
				break;
                        default: ?> Wat HTML zooi als je wil, of ook een include zetten
			<?php
				break;
		}

Zo heb ik de mijne opgebouwd. Weet niet of het helemaal netjes is, maar het loopt wel gewoon. Dit kun je trouwens gewoon in je body zetten, dan komt het daar geinclude erin.

En hoe kun je er dan voor zorgen dat er niet gedirect linkt wordt naar die .html pagina bestanden?

Je zou i.p.v. A HREF een button neer kunnen zetten (zodat de link niet zichtbaar is).

Maar volgens mij is het beter om met htaccess iets te doen. Helaas heb ik hier nog geen kaas van gegeten...

Je kan beter gaan werken met id nummers. Voor iedere pagina een andere id.
Je zet dus bij iedere link in de menu bijvoorbeeld het volgende:
HTML:
<a href='index.php?id=1'>
Deze id kan je op vangen met een $_GET statement in je index.php.
PHP:
<?php
  /* Controleer of er een id in de link voorkomt */
  if ( isset($_GET['id'])) { $id = $_GET['id']; }
  else { $id = 1; /*standaard 1 aangezien 0 geen pagina zal zijn , bijvoorbeeld*/ }

/* Het gebruiken van een switch om snel te bepalen welke pagina er geopend moet worden. */
  switch ($id) {
    case 1: $MENULINK = "home.html"; break;
    case 2: $MENULINK = "iets.html"; break;
  }
...
?>
...
<?php include("$MENULINK"); ?>

probeer hier maar wat mee te worstelen

groeten vreugde

Status
Niet open voor verdere reacties.