• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

variabele argumenten

Status
Niet open voor verdere reacties.

hobielasseel

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2011
Hallo

ik ben bezig met een puntenverwerking in excel te schrijven hierbij kom ik op het volgend probleem
er zijn 10 ronden en het aantal ploegen is verschillend van keer tot keer, probleem is hierbij dat de argumenten moeten mee veranderen, het is niet mogelijk om de vulgreep te gebruiken doordat er zoveel kolommen zijn

de argumenten zou ik graag op volgende manier willen schrijven: =VERT.ZOEKEN($A2;Scores!$A$2:instellingen!$A$2;2) en in instellingen!$A$2 volgende code: $B$71
zodat wanneer ik instellingen!$A$2 iets wijzig direct alle cellen in het werkblad scores zijn aangepast
=VERT.ZOEKEN($A2;Scores!$A$2:instellingen!B2;2)
ik krijg echter de volgende fout: #WAARDE!

Bekijk bijlage quiz13 - test_2 (2).xlsm

zelf heb ik al wat opzoekwerk gedaan maar veel wijzer ben ik hier niet door geworden, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

alvast bedankt
Hobie Lasseel

Hoewel ik het nut van de vraag niet begrijp, kan je dmv INDIRECT() wel je VERT.ZOEKEN() aanpassen. Probeer deze eens:
PHP:
=VERT.ZOEKEN($A2;INDIRECT("Scores!$A$2:"&instellingen!$B$2);2)

zoals je ziet heb ik ook een aantal werkbladen waarbij de uitslagen per ronde staan, het file dat ik nu aan het maken ben zal dienen als sjabloon er kunnen dus meer of minder ploegen zijn als ik dit maar 1 keer hoef aan te passen of ik moet dit bij ieder blad apart doen ? dan is de keuze rap gemaakt en dit kan ik doen dmv de functie die jij me gaf.

Bedankt
hobie

Jouw andere bladen heb ik, met een schuin oog bekeken, maar hadden niets met de vraag te maken. Of de formule werkt kan je het beste zelf beoordelen. Als je het uitprobeert op jouw andere bladen dan zie je vanzelf of het wel of niet werkt. Daar kan je dan weer rustig een vervolg vraag over stellen. Eerst zelf een beetje klooien is het devies:)
Als je dan ergens vastloopt wordt je ongetwijfeld verder geholpen. Je upload dan gewoon een nieuw bestandje met jouw vorderingen. Op een paar uitzonderingen na geven de helpers een duwtje in de rug. Maar wordt er ook enige inspanning van de TS verwacht.

intussen heb ik het bestand kunnen afwerken, als je de formules nu ziet zul je waarschijnlijk begrijpen wat mijn bedoeling is.
ik leg het nog even kort uit:
de cellen waarin excel moet gaan sorteren is afhankelijk van het aantal ploegen, door het aantal ploegen in een aparte cel te specifieren kan ik over de volledige spreadsheet de sorteerformules makkelijk aanpassen + kan ik ook de formule waarin gezocht wordt naar de ploegnamen gemakkelijk aanpassen, bedoeling is om zo op een rappe manier de spreadsheet aan te passen van quiz tot quiz.

toch bedankt

Bekijk bijlage quiz_sjabloon.xlsx

In ieder geval netjes dat je het uitgewerkt hebt en dat je hier het resultaat post.

VenA
Hoewel ik het nut van de vraag niet begrijp
Deze opmerking had ik geplaatst omdat ik of jouw vraag niet goed begrepen had, of doordat in jouw voorbeeldje er geen verschil was in het aantal rijen per tab.

Door een paar aanpassingen in de formules en gebruik te maken van voorwaardelijk opmaak is het bestand nog een stukje dynamischer. In de tabjes "Scores", "Schiftingsvraag" en "Tussenstand 01" heb ik de aanpassingen gedaan als je het wat vindt, dan mag je het zelf in de andere tabjes toepassen. In de tab "instellingen" heb ik in cel B3 verwezen naar het aantal ploegen dat ingevuld is. Ik denk dat je de verschillen die ik heb aangebracht wel ziet.

Nb. kleine tip: Doe de opmaak pas als je sheet helemaal klaar is.:cool:

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan