• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

variabele gegevensvalidatie (lijst + lijst) + voorwaardlijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Satturk

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2018
Hallo experts,

ik ben bezig om een digitaal logboek voor mijn werk te maken.
Ik loop echter tegen aan aantal zaken aan waar ik niet uitkom.

Probleem 1) in mijn voorbeeld gaat deze logboek over 3 verschillende instrumenten. Elk instrument bestaat weer uit 3 aparte modules. Ik heb ee dopdown cel gemaakt met gegevensvalidatie waarmee ik uit de 3 instrumeneten kan kiezen (kolom A). Wat ik echter wil is dat als ik voor een bepaalde instrument heb gekozen, ik in kolom B een dropdown cel heb waar ik alleen uit de bijbehorende modules kan kiezen. Zodat er niet per ongeluk een module van een ander instrument gekozen kan worden.

Probleem 2: Ik wil graag in een oogopslag kunnen zien of er nog een melding staat wat nog op een oplossing wacht. als voorbeeld heb ik de melding op Rij 6. Wat mij handig lijkt is als er een datum/tijd cel F6F geschreven wordt, dat dan de cellen L6 EN M6 oranje kleuren. Dan valt het voor mij meteen op dat ik nog ergens naar moet kijken. op zich zal dat me wellicht nog wel lukken, maar beide Cellen L6 EN M6 moeten weer kleurloos worden indien er iets in 1 van beide cellen wordt geschreven. is het nog te volgen? :)
Of zou het handig zijn wanneer een hele rij groen wordt wanneer wat in kolom L of M wat wordt geschreven icm met een supervisor die aangeeft dat de melding is gezien, dan hoef ik alleen nog te kijken naar de ongekleurde rijen? dilemma.

Voor nu zijn dit mijn grootste problemen denk ik.
Als iemand me end op weg zou kunnen helpen zou dat erg gewaardeerd worden aan deze kant :)

alvast bedankt allemaal

groetjes.

Bekijk bijlage digitaal logboekB.xlsx

probleem 1:
deze vraag komt hier regelmatig voorbij, zoek eens op getrapte validatie.

probleem 2:
Cel F6F moet G6 zijn denk ik...
De VO-condities worden m.i.
Code:
Oranje (bereik $L$6:$M$6): =EN($G6<>"";$L6="";$M6="")
Groen (bereik $A$6:$M$6) =EN($E6<>"";$G6<>"";OF($L6<>"";$M6<>""))

Beide problemen verwerkt in bijlage. Niet goed? Dan graag even vermelden wat niet goed gaat...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Alex,

Het werkt perfect. De term getrapte validatie kende ik nog niet. En als ik kijk naar hoe je het hebt gedaan snap ik het nog niet helemaal, maar nu ik de term ken kom ik daar via de andere thread 's wel achter.

Kleurtjes werken ook perfect, bedankt daarvoor. Ik ga meteen de formuletjes overnemen in mijn notitie boekje :)

Ik ga het even overleggen met mijn leidinggevenden en koppel daarna nog even terug of ik de sheet verder ga aanpassen of dat we het zo in gebruik zullen nemen.

Nogmaals bedankt voor je hulp.

groetjes,

satturk

Getrapte validatie is gelukt. Dit heb ik gedaan door een selectie van cellen dezelfde naam te geven die gekozen kan worden bij uit de eerste lijst. Vervolgens met gegevensvalidatie de formule "Indirect()" gebruikt.
Is het ook mogelijk om dubbel getrapte validatie te doen? Dus dat ik aan de hand van de 2e selectie een begrenstde 3e selelctie kan doen?

Verder heb ik mijn allereerste VBA code ooit in deze sheet gezet yyeeaaahhhh (weliswaar gekopieerd van het net, maar mijn leidinggevende zegt altijd, " liever goed gejat dan slecht bedacht" :) mbv van deze macro kan ik een hele rij op slot zetten indien in kolom O " Vergrendel rij" invoerd wordt. Dit werkt op zich perfect, maar is wel een stap extra. Kolom G wordt als laatst ingevuld door de supervisor, die sluit de melding als het ware af. Is mijn VBA script om te bouwen zodat ik niet "Vergrendel rij" in kolom O moet invoeren , maar dat de gehele rij op slot gaat wanneer in kolom G iets (wat dan ook) ingevoerd wordt. De lijst met supervisors kan met de tijd veranderen, ik wil dan niet de script weer hoeven aanpassen. Dus bij invoer van wat dan ook in kolom G moet de hele rij geblokkeerd worden :)

het scriptje wat ik heb gebruikt:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Intersect(Target, Range("o:o")) Is Nothing Then Exit Sub
If Not Target = "Vergrendel Rij" Then Exit Sub
ActiveSheet.Unprotect Password:="1234"
Target.Rows.EntireRow.Locked = True
ActiveSheet.Protect Password:="1234"
ActiveSheet.EnableSelection = xlUnlockedCells
End Sub

kort samengevat:

1) Is dubbelgetrapte validatie mogelijk? zoja, hoe moet dit?

2) Is mijn script om een hele rij te vergrendelen aan te passen naar vergrendeling van de gele rij bij een willekeurige invoer in kolom G?

alvast bedankt voor de moeite experts 

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan